Den nye utgaven, som er i salg fra fredag, er fylt med 3 500 merknader og fotnoter som skal tilbakevise nazilederens ideologi og antisemittiske budskap.
– Det er nødvendig at vi permanent dekonstruerer Hitler og hans propaganda, og at vi på den måten fjerner effekten av bokens symbolske makt, skriver det München-baserte Institut für Zeitgeschichte (Institutt for Samtidshistorie) som gir ut den nye versjonen, på sine nettsider.
Grunnen til at boken nå blir utgitt i ny utgave er fordi opphavsretten utløp 1. januar. I 70 år har de tyske myndighetene nektet å la noen trykke boken i nye utgaver.
Allerede første dag i salg har boken blitt en bestselger. Reuters melder at det har vært rift om kopiene i München.
Det har kommet inn 15.000 bestillinger, mot opplaget på 4000, opplyser sjefen for Müncheninstituttet for kontemporær historie, som ga ut boken.
Jødisk splittelse
Til tross for de kritiske merknadene, er nyutgivelsen kontroversiell, og mange frykter at den skal bidra til å spre høyreekstrem ideologi.
De jødiske miljøene i Tyskland er delt i synet på saken. Lederen av Tysklands jødiske råd, Josef Schuster, sier han tror den kommenterte utgaven vil bidra til å vise hvor latterlige Hitlers teorier var.
Ronald Lauder i Den jødiske verdenskongressen er imidlertid ikke enig i at en slik utgave er nødvendig.
– Vi burde la «Mein Kampf» bli værende der den hører hjemme: På historiens skraphaug, sier han.
– Ikke farlig
En som har brukt den originale boken i sin undervisning er historiker og professor Hans Fredrik Dahl ved Universitetet i Oslo. Han mener boken er ufarlig.
– Jeg syns ikke det og har selv brukt den i undervisning i media og kommunikasjon som en medieanalyse av propagandabruken under første verdenskrig, sier han.
– Folk sier den er gjennomsyret av antisemittisme, men det er ikke min erfaring. Den kan brukes som et mediehistorisk dokument og er ikke farlig i den forstand.
Dahl mener boka viser hvordan Hitler klarte å kommunisere politikk til vanlige borgere.
– Boken var rettet mot vanlige folk sin tenkemåte. Hitler fant ut at om du sier noe på en enkel måte, flere ganger og med store ord, så appellerer man til følelser hos folk flest, sier han.
Til skolene
Historikere har arbeidet med den nye utgaven siden 2009. Ifølge IFZ skal den diskutere viktige historiske spørsmål: «Hvordan ble bokens påstander oppfattet i samtiden? Hva var målet med boken? Og viktigst av alt: Hvilke motargumenter har vi i dag, gitt vår kjennskap til Hitlers løgner og påstander?».
Utdanningsminister Johanna Wanka mener den nye utgaven burde bli en del av undervisningen i tyske skoler for å sikre at nazilederens utsagn ikke står uimotsagt.
– Elevene har spørsmål, og det er bare rett og rimelig at disse blir tatt opp i klasserommene, sier hun.