Denne uka lanserte den britiske statskanalen en egen hitliste for nedlastet musikk.
Topp 20
Boybandet Westlife topper foreløpig lista, som baserer seg på salget hos de fire største
Microsoft og Bill Gates vil også være med i kampen om musikkmarkedet på nett. Foto: Scanpix.
aktørene for salg av musikkfiler i Europa; iTunes, OD2, Mycokemusic og Napster.
Lista skal presenteres hver onsdag og søndag i et eget radioprogram på BBC Radio 1.
Attraktivt marked
Samtidig har datagiganten Microsoft meldt seg på i kampen om internettkundene og åpnet nylig sin egen onlinebutikk, vel og merke bare for amerikanere - foreløpig.
Og det stopper ikke der. Flere og flere melder seg på kappløpet. Til og med hurtigmatkjeden McDonalds har signalisert at de ønsker å selge musikk på den nye måten.
Dette er således trolig starten på en kjempeindustri, mener markedsanalytikerne i selskapet Forrester Research.
Milliardindustri
Firmaet har gjort beregninger som viser at det i 2009 vil bli solgt onlinemusikk for 26 milliarder kroner. Til sammenligning utgjør det samlede salget av musikk i dag ca. 200 milliarder kroner. Stigningen i salget vil komme, mener de, fordi utvalget vil bli bedre, produktene billigere og mer velfungerende.
BBCs hitliste viser altså ikke bare hvilke artister som selger best på nett. Den symboliserer også hvordan folks musikkvaner er i ferd med å endres.
Westlife topper foreløpig den nye hitlista med en nyinnspilling av boybandets hit fra 1999, Flying Without Wings. Foto: Scanpix.