Ny Spotify-konkurrent på vei

En ny stor internasjonal konkurrent til Spotify og WiMP kan være på vei til Norge. Men den norske aktøren er ikke redd.

Illustrasjonsbilde: Musikk på mobiltelefonen

Framtidens distribusjon av musikk vil skje via streaming og mobile enheter. Nå kommer en ny stor aktør på markedet.

Foto: Colourbox.com

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I desember lanserte Sony streamingtjenesten Music Unlimited i Storbritannia.

Norge neste?

Nå har tjenesten også blitt åpnet for brukere i Frankrike, Tyskland, Italia og Spania og USA står etter planen også klar for lansering denne våren, melder The Guardian.

Dermed kan det gå mot at den norske tjenesten WiMP og «storebror» Spotify snart kan få en ny konkurrent også i det norske streaming-markedet.

Les også:

Streaming ser ut til å bli den dominerende formen for distribusjon av musikk, etter hvert som CD-plata går mot den visse død. Sony har allerede som en konsekvens av dette blant annet måttet legge ned en av sine største fabrikker for produksjon av slike «gammeldagse» plater.

Nå har de, basert på teknologi kalt «Qriocity», laget en tjeneste der man også får musikk fra de tre andre store selskapene, Universal, Warner Music og EMI.

Blir stor konkurrent

Tjenesten er basert på samme system som Spotify, der man kan betale et lite beløp for å få en «radio» med musikk du liker, uten annonser. Eller du kan betale mer og få ubegrensa tilgang til hele biblioteket og sette opp egne spillelister, som også kan brukes på håndholdte enheter.

Sveinung Rindal

Sveinung Rindal og Wimp er forberedt på at det vil komme flere konkurrenter i tida framover.

Foto: WiMP

Rob Wells, Universal Music

Sony Music har med de tre andre store plateselskapene på laget når de lager streamingtjeneste. Rob Wells i Universal Music snakket varmt om tjenesten under Midem-festivalen forleden.

Foto: SAJJAD HUSSAIN / Afp
Sony har også den fordelen at denne tjenesten kan tas i bruk på flere av deres andre produkter, som PlayStation 3, Blu-ray-spillere, tv-apparater fra Bravia og «smarttelefoner».

Dersom de også kommer til Norge, vil de her bli en stor konkurrent både til norske WiMP og svenske Spotify. Men den norske aktøren er ikke redd for konkurranse.

- Lokal tilhørighet

- Vi må kunne regne med å få flere konkurrenter i tiden framover, sier Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen som peker på deres fordeler som aktør.

- Vi vil fortsette å ha fokus på kundene og deres behov. I WiMP har vi i dag en lokal tilhørighet, en unik redaksjonell profil og en hel rekke andre funksjoner, som for eksempel Facebook-integrasjon, mobilapplikasjoner med offline-tilbud og hifi-løsninger som Logitech Squeezebox. Til slutt, den mest relevante katalogen for et norsk publikum, forteller Rindal.

Rob Wells, en av sjefene i Universal, uttalte seg om tjenesten under Midem-festivalen og fordelene man har når de store selskapene slår seg sammen om en tjeneste og hopper over flere mellomledd.

- Vi har sett en rekke slike tjenester den siste tiden. Jeg er positiv til tross for at det har blitt lansert mange slike tjenester og problemene med piratkopiering. Jeg tror det Sony har satt sammen har en stor sjanse til å lykkes på global basis, sa Wells.

Kulturstrøm