NRK Meny
Normal

Ny kolleksjon gir nytt håp for Moods of Norway

Klesmerket Moods of Norway har vært gjennom tøffe tider med synkende omsetning og millionkrav fra Skatt Vest. I dag viser de ny kolleksjon.

– Vi er på med på Oslo Runway for å vise frem kolleksjonen vår for publikum, presse og bransjen. I tillegg vil vi gjerne støtte opp om arrangementer som fronter norsk mote. Oslo Runway er et supert initiativ til nettopp dette, sier Peder Børresen fra Moods of Norway, i en presseuttalelse.

Selskapet har slitt med økonomiske utfordringer den siste tiden, men er nå klare med ny vårkolleksjon som i dag vises på Oslo Runway.

– Neonfarger og traktor-logoer

Leder for Minmote.no, Martine Lunder Brenne har store forventninger til kolleksjonen som i dag vises på Oslo Runway.

– Jeg er veldig spent, og gleder meg til visning! Nå har jo Moods-gutta de siste sesongene tonet ned uttrykket de hadde tidligere med neonfarger og traktor-logoer. Og det er nok absolutt en fordel, for etter så mange år i bransjen må de fornye seg som alle andre, sier Lunder.

Da Moods of Norway ble etablert i Stryn i 2003 ble de raskt kjent for sine fargerike dresser og traktorlogoer. Men ifølge Lunder Brenne har merket slitt med å få aksept i deler av norsk motebransje.

– En tøff jobb

– Vi vet jo at det er en tøff jobb å endre folks inntrykk, og Moods sliter nok litt med å fri seg helt fra det knallrosa stempelet. Dessuten er det dessverre slik at man noen ganger sliter med å få kred innad i bransjen hvis man har fokus på det kommersielle, og at man da ofte får kritikk for at det går på bekostning av det kunstneriske. Men jeg synes tvert imot man skal gå ros om man klarer å lage noe folk vil ha. Og nå har jo Moods slitt litt økonomisk, så det håper jeg virkelig de har klart denne gangen.

Hun fortsetter:

– Jeg heier på dem og mener at vi trenger noen fargerike mennesker som gjør sin egen greie. Og det har Moods of Norway alltid gjort.

Økonomiske utfordringer

I sommer ble det kjent at Skatt Vest krevde 18,6 millioner korner av selskapet og i juni skrev Dagens Næringsliv at Moods of Norway kjøpte opp alle Brandstads butikker.

I september kjøpte Varner-gruppen 25 prosent av Moods of Norway. I den forbindelse skrev Finansavisen at Moods of Norway trolig nådde toppen i 2013, og at prisen Varner betalte for selskapet betyr at 85 prosent eller mer av Moods of Norways verdi er borte.

I 2013 hadde selskapet en verdi på 540 millioner kroner.