Hopp til innhold

Ny forskning avslører hva som får kvinner til å ta sexy selfier

Økonomiske forskjeller er en viktig årsak til at kvinner tar seksualiserte selfier, skriver forskere ved University of Utah i en ny forskningsrapport.

Naomi Campbell og Kim Kardashian

SELFIE: Kim Kardashian og tidligere supermodell Naomi Campbell tar en selfie i 2016 på Taschen i Beverly Hills.

Foto: Charley Gallay / AFP

Hver eneste dag tar mange millioner kvinner og menn bilde av seg selv med telefonkameraene sine, mens de poserer og lager trutmunn.

Seksualiserte selfier på internett og i sosiale medier er av noen beskrevet som et resultat av kvinneundertrykkelse. Men ny forskning mener å vise at økonomi er årsaken.

Forskere ved University of Utah har undersøkt mønstre i 68.563 sexy selfier. De konkluderer med at kvinner i områder med store økonomiske forskjeller oftere tar seksualiserte bilder av seg selv, enn kvinner som bor i områder med mindre forskjeller.

– Sosialt spill

Selfie

MEST UTBREDT: En kvinne tar en selfie i et ballbasseng på pop-up museet Sugar Republic i Melbourne, Australia. Sexy selfier er ifølge forskningen mest utbredt i godt utviklede land. Illustrasjonsbilde.

Foto: William West / AFP

Forskerne mener at å ta sexy bilder av seg selv, ses på som en mulighet til å klatre sosialt.

– Vår forskning forteller at disse jentene sannsynligvis er strategiske spillere i et komplekst sosialt og evolusjonært spill. De forstår den moderne versjonen av dette spillet bedre enn foreldregenerasjonen, skrev en av forskerne bak studien Khandis Blake i en kronikk i Sydney Herald tidligere i år.

I kronikken trekker Blake frem Kim Kardashian som et eksempel på dette fenomenet. Forskeren mener at Kardashian aktivt og strategisk jobber for å oppnå sine mål og maksimerer sin sosiale mobilitet på en måte som ikke er mulig med en «vanlig jobb».

– Ikke undertrykkelse

Etter å ha høstet de nær 70.000 selfiene fra sosiale medier, fant forskerne ut hvor kvinnene kom fra, og satte dette opp mot inntektsforskjeller og indikatorer for kjønnsulikhet – som for eksempel lønnsforskjeller, forskjell i levealder og utdanningsnivå mellom kjønnene.

Nicolas Winding Refn, Elle Fanning

SELFIE: Regissør Nicolas Winding Refn og skuespiller Elle Fanning tar en selfie på filmfestivalen i Cannes. Illustrasjonsbilde.

Foto: Thibault Camus / AP

I de rundt 5500 byene forskerne undersøkte, fant de at kvinner oftere la ut sexy bilder av seg selv i områder med stor økonomisk ulikhet. Men i de samme områdene var det ikke nødvendigvis større ulikhet mellom kjønnene.

Dermed har forskerne konkludert med at sosial ulikhet mellom kvinner og menn ikke er årsaken til fenomenet.

Ifølge forskerne er sammenhengen mellom økonomisk ulikhet og seksualisering av kvinner sterkere i utviklede land. Endringer i det fysiske utseendet til kvinner er også mer utbredt i miljøer der det er store økonomiske forskjeller.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober