Hopp til innhold

NRK utsetter «Lilyhammer» pga. ulovlig produktplassering

NRK utsetter sendingen av dramaserien «Lilyhammer» på ubestemt tid, fordi det er avdekket flere tilfeller av produktplassering. Dette strider mot norsk lov.

Lilyhammer

Little Steven spiller hovedrollen i serien 'Lilyhammer'.

Foto: Rubicon

Dramaserien «Lilyhammer» skulle etter planen hatt premiere 1. januar 2012 på NRK1, men er nå utsatt på ubestemt tid.

Det er avdekket at Rubicon TV, som har produsert serien, har inngått en rekke avtaler om produktplassering med underleverandører, noe som er ulovlig i norske TV-produksjoner som sendes fra Norge.

Avtalebrudd

– Rubicon TV har inngått en rekke avtaler med firmaer og organisasjoner med løfte om produktplassering i bytte mot varer, tjenester eller kontanter. Dette er et brudd på avtalen mellom NRK og Rubicon TV. Eksterne produsenter har mulighet til å inngå sponsoravtaler, men ikke avtaler om produktplassering, sier eksternsjef i NRK, Petter Wallace.

Dramaserien utsettes derfor på ubestemt tid.

Det har vært knyttet store forventninger til serien som allerede har fått mye oppmerksomhet i media på grunn av hovedrolleinnehaver Steven van Zandt, kjent fra TV-serien «Sopranos», og som et av bandmedlemmene i Bruce Springsteens E-street band.

I tillegg deltar en rekke kjente, norske navn som Trond Fausa Aurvåg, Mariann Saastad Ottesen og Steinar Sagen.

Les også: «Lillyhammer» solgt til USA

Stort omfang

Petter Wallace

Eksternsjef i NRK, Petter Wallace.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Tidligere denne måneden kunne reiselivsbransjen i Lillehammer fortelle NRK at de hadde ytret ønske om produktplassering overfor seriens produsenter.

Petter Wallace vil ikke si noe om hvilke produkter avtalebruddet gjelder, annet enn at det dreier seg om en rekke kontrakter som omfatter både produkter og tjenester.

– Det vil jeg ikke gå inn på. Nå jobber vi for å se etter løsninger på dette, og det krever at vi samarbeider med Rubicon for å se om det i det hele tatt kan gjøres endringer i serien som gjør det mulig for oss å sende den, både fra et juridisk og et etisk ståsted, sier han.

Han forteller at det dreier seg om produktplassering i et relativt stort omfang. NRK jobber nå med å skaffe seg oversikt over alle kontraktene.

– Oppi alt dette veldig triste er vi veldig glad for at dette ble oppdaget før serien gikk på lufta. Nå vil vi gå i dialog med Rubicon for på ene siden å se hva vi kan gjøre både med avtaler og med innhold. Det vil være en stor juridisk prosess for å se på hvilke løsninger som lar seg gjøre, sier Wallace.

Strider mot norsk lov

Produktplassering er forbudt ved norsk lov etter kringkastingsloven §3-3. Wallace understreker at alt innhold som sendes via NRKs plattformer skal være uten kommersiell redaksjonell påvirkning. Nå vil NRK og Rubicon vurdere om serien kan klippes om. I verste fall vil serien aldri blir vist på NRK.

Wallace understreker at det er viktig for NRK å spille med åpne kort overfor publikum.

– Vårt prinsipp er ufravikelig. Som NRK-seer skal alt det du ser være der fordi det er redaksjonelt riktig, ikke fordi noen har betalt for det.

– Uheldige formuleringer

Lasse Hallberg

Lasse Hallberg i Rubicon TV mener det handler om noen uheldige formuleringer.

Foto: Magnus Brenna-Lund / NRK

Lasse Hallberg, sjef for Rubicon TV, sier til NRK at han mener dette ikke dreier seg om produktplassering.

– Vi anser at det ikke har vært produktplassering i dette her. Serien er lagd helt ut i fra kunstnerlige premisser, og det er ingen innflytelse fra noen sponsorer. Men noen avtaler er litt uheldige formulert slik at de kan oppfattes og tolkes som produktplassering. Og da er det bedre å utsette slik at vi kan se om vi kan få ordnet dette på en ordentlig måte.

Han erkjenner at enkelte av kontraktene som er inngått med eksterne firmaer kan være uklare.

– Jeg kan se når jeg ser avtalen nå, at noe kan være uheldig formulert. Men poenget er at ikke noen sponsorer har hatt noen innflytelse på serien. Den er laget helt etter kunstneriske premisser. Ingen som har vært med og styrt eller påvirket på noen som helst måte.

Ikke første gang

Også tidligere har det skjedd at Rubicon TV har inngått avtaler med underleverandører som har blitt karakterisert som tvilsomme.

Dette kom blant annet frem i en VG-artikkel om NRK-serien Mesternes Mester som ble sponset av Nike i 2009, der det viste seg at NRK brøt tekstreklameplakaten.

– Hvis man graver i gamle arkiver kan man nok finne at det har vært diskusjon om andre Rubicon-prosjekter tidligere, sier Petter Wallace.

– Men det har ikke forekommet i så stor grad som i dette tilfellet.

Lasse Hallberg avviser at det forelå en avtale mellom Nike og Rubicon i 2009.

– Så vidt jeg husker, så var det ikke noe problem med Nike eller noen ting, og det var ikke noe avtale som Rubicon hadde med Nike om noe sånt, sier han.

Kulturstrøm

  • Marcus og Martinus vant svensk «Maskorama»

    Marcus og Martinus Gunnarsen har vunnet den svenske utgaven av Maskorama. De norske tvillingene sier til Aftonbladet at de har fremført annenhver sang i konkurransen. Seersuksessen «Maskorama» har gått i flere land, inkludert Norge og USA.

    Marcus og Martinus
    Foto: TT NYHETSBYRÅN/NTB Scanpix / TT NYHETSBYRÅN
  • Kåret til Norges mest attraktive by

    Sandnes får Attraktiv by-prisen 2022, melder Arkitektnytt.

    – Sandnes har imponert juryen gjennom langsiktig og kunnskapsbasert utvikling av sentrum, som nå viser gode resultater, sier Alexandria Algard, juryleder for regjeringens Attraktiv by-pris.

    - Dette er en bekreftelse på at kommunen gjennom mange år har tatt gode valg i arbeidet med å utvikle en levende by, sier ordfører Stanley Wirak.

  • Sjelden Mercedes solgt for over én milliard

    En svært sjelden Mercedes-Benz fra 1955 er solgt på auksjon for 1,38 milliarder norske kroner. Bilen skal dermed være den dyreste som noen gang er solgt.

    Det opplyser auksjonshuset Sotheby's i London. Bilen, en Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut fra 1955, ble kjøpt av en privat samler for 135 millioner euro. Den er en av bare to i sitt slag.

    Prisen er nesten tre ganger så høy som den forrige rekorden, som ble satt i 2018 av en Ferrari 250 GTO fra 1962.

    (©NTB)

    En svært sjelden Mercedes-Benz fra 1955 er solgt på auksjon for 1,38 milliarder norske kroner. Bilen skal dermed være den dyreste som noen gang er solgt.
    Foto: AFP