Fiat Tipo ble kåret til Årets Bil i Europa seinhøsten ’88, en tittel Fiat har rasket med seg oftere enn noe annet bilmerke. Som kjent er det her ideen bak bilen som teller, ikke hvordan den holder år etter år.
”Tipo er kort, bred og uvanlig høy” (396 x 170 x 145 cm), registrerte jeg da jeg tok den ut på vinterglatta i januar.
”Høyden tar ikke plass i trafikken, og gir derfor gratis romslighet. Den er faktisk større innvendig enn de fleste mellomklassebiler som er en halvmeter lengre. Du får kort sagt drosjefølelse.”
”Fiat..elendige rustkasser?”, spurte jeg med bakgrunn i merkets tvilsomme rykte, men konkluderte: ”Nei, Tipo er blant de best beskyttede biler på markedet. Mesteparten av karosseriet er forsinket, og den store bakluka er av plast.”
Et annet framskritt: ”Det har aldri luktet godt inni nye Fiater. Hvorfor, vet jeg ikke, men Tipo dufter likevel like behagelig som andre biler.”
”Stor” følelse
”På veien føles Tipo på mange måter som en familiebil i mellomklassen. Fjæringen er behagelig med fin flyt. Du merker ikke mye av hjulstøy og vindstøy, men 1600-motoren på testbilen støyer mye under akselerasjon og også når den kommer opp i motorveghastighet.
Kjøreegenskapene holder mål. Tipo holder kursen stødig og sikkert, og trives godt i skarpe kurver.”
Og i byen? ”Servostyringen gjør 1600-utgaven svært omgjengelig. Oversikten er god, og girskiftet minner ikke mye om gamle Fiater der du følte at du rørte i ei grautgryte.”
Digital-moten
Da som nå: Digitale instrumenter vakte diskusjon, og kvaliteten var tvilsom.
Foto: Geir HovensjøTipo stilte med digitale instrumenter, og meningene var svært delte.
”En vanesak? Tja, det spørs på utførelsen. Speedometeret er lett å lese, men noen irriteres av at tallene flimrer opp og ned for hver eneste kilometer. Kanskje kommer slike instrumenter sterkere og sterkere? Kanskje ikke?”, spekulerte jeg.
Vi vet i dag at svaret ble IKKE. Og kvaliteten på Tipos elektronikk viste seg fort å være svært tvilsom. Tipo varte til 1995, og solgte brukbart de første årene.
Råskinnutgaven 2,0ie med 145 hester finnes knapt i Norge. Bare tre Tipo står til salgs på finn.no i skrivende stund. 15-20 lapper for pene biler fra midt på 90-tallet er kjempebillig, men regn ikke med problemfritt bilhold.
Salgstall for Golf-klassen i 1989
- Toyota Corolla 3084
- VW Golf 2988
- Opel Kadett 2169
- Mazda 323 1929
- Lada Samara 606
- Fiat Tipo 428