Hopp til innhold

Norske skoler dropper håndskrift

Flere norske skoler legger bort blyanten til fordel for tastaturet i første klasse. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er kritisk.

iPad skole

DIGITALE FØRSTEKLASSINGER: Flere norske skoler lar elevene lære å skrive på tastatur før de lærer å skrive for hånd.

Fra 2016 faser finnene ut håndskrift til fordel for tastaturkompetanse i 1. klasse. Mange norske skoler har gjort dette allerede.

I høst bytter ytterligere 18 nye norske skoler ut penn og papir med iPad.

– Papir og blyant krever mye finmotorikk. Med tastatur slipper man koordinasjonen mellom hode og hånd og kan gå rett på bokstavlæring, sier Erling Grønlund.

Han driver firmaet Rikt, som tilbyr norske skoler rådgivning i metoden.

– I oktober i fjor hadde hele 85 prosent av elevene som jobbet med leselæring på iPad knekt lesekoden, forteller han.

Erling Grønlund Rikt

RÅDGIVER: Erling Grønlund driver firmaet Rikt, som bistår skoler med digital leselæring.

Tastatur først, blyant etterpå

I Hurum kommune har alle elevene på første trinn lært seg å skrive ved hjelp av et tastatur de siste to årene.

– Elevene får formell skriveopplæring med blyant først fra andre trinn, sier Sissel Roås, som er veileder i Hurum kommune og har skrevet masteroppgaven «Alle med ...» om metoden.

Tanken er at elevene skal beherske ferdighetene å skrive og lese før de begynner med blyant.

– Dette gjør skrivingen med blyant lettere. Før brukte elevene ei uke på hver bokstav nå er det en til to timer, sier Roås

iPad skole

BISTÅR SKOLENE: Erling Grønlund hjelper elever ved Teglverket skole i Oslo med å skrive på iPad.

Møter kritikk

Ikke alle lar seg begeistre av metoden.

– Bevegelsene du gjør når du former tegn og bokstaver for hånd gir informasjon til hjernen som den ikke får når du taster på tastatur, sier Anne Mangen, førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning.

Hun får støtte av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen:

– Jeg har ikke sett forskning på at det blir lettere for alle bare de får en iPad, men har derimot sett forskning på at det å skrive for hånd gjør det lettere å lære, sier han.

Torbjørn Røe Isaksen

KRITISK: Torbjørn Røe Isaksen mener håndskrift er viktig for læringsutbyttet.

Etterlyser større digitalsatsing

I dag velger hver enkelt skole selv om de vil fokusere på tastaturferdigheter før håndskrift.

Elevorganisasjonen oppfordrer norske myndigheter til å følge etter Finland og innføre digitaliserte løsninger på alle skoler i Norge.

– Fokuset skolen i dag har på håndskrift stemmer ikke overens med hva som kreves av jobbmarkedet og vårt digitaliserte samfunn for øvrig, sier leder i Elevorganisasjonen, Kristoffer Hansen.

Det vil kunnskapsministeren imidlertid ikke love.

– Jeg kommer ikke til å foreslå at vi skal slutte med håndskrift i norsk skole, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Les også:

Kulturstrøm

  • Tidligere NRK-profil Harald Tusberg er død

    Tidligere NRK-profil Harald Tusberg er død, melder VG.

    Tusberg ble 88 år gammel.

    Tusberg jobbet i NRK fra 1961 til 1996, og var blant annet kjent for NRK-programmer som «Smil til det skjulte kamera» i 1960-årene og «Dette er ditt liv» i 1980-årene.

    Tusberg var også forfatter, låtskriver og filmmanuskriptforfatter.

     Harald Tusberg
    Foto: NTB
  • 11 vil bli ny teaterdirektør

    11 personar har søkt på stillinga som ny direktør for teater Vestland. Noverande direktør Margunn Grytten Selvik melde i sommar at ho kom til å slutte i jobben sin. No er oppseiingstida snart ute og ny direktør må på plass. Styreleiar Rasmus Mo seier til Firda at det står mellom fire av søkarane som har vore inne til intervju. Blant søkarane er tidlegare administrerande direktør for Stiftinga Musea i Sogn og Fjordane, Kjartan Aa Berge og noverande turnèprodusent for teateret Frida Aven Høstaker.

    Margunn Grytten Selvik
    Foto: Espen Nyttingnes
  • Fargekomponisten

    – Harriet Backer var en glimrende tegner med en klar formsans. Det er likevel er ingen tvil om at det som gjør henne til en av Nordens fremste malere, er evnen til å spille ulike fargenyanser og klanger ut mot hverandre og skildre lysets virkninger, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om den nye utstillingen på Nasjonalmuseet i Oslo.