Fra 2016 faser finnene ut håndskrift til fordel for tastaturkompetanse i 1. klasse. Mange norske skoler har gjort dette allerede.
I høst bytter ytterligere 18 nye norske skoler ut penn og papir med iPad.
– Papir og blyant krever mye finmotorikk. Med tastatur slipper man koordinasjonen mellom hode og hånd og kan gå rett på bokstavlæring, sier Erling Grønlund.
Han driver firmaet Rikt, som tilbyr norske skoler rådgivning i metoden.
– I oktober i fjor hadde hele 85 prosent av elevene som jobbet med leselæring på iPad knekt lesekoden, forteller han.
RÅDGIVER: Erling Grønlund driver firmaet Rikt, som bistår skoler med digital leselæring.
Tastatur først, blyant etterpå
I Hurum kommune har alle elevene på første trinn lært seg å skrive ved hjelp av et tastatur de siste to årene.
– Elevene får formell skriveopplæring med blyant først fra andre trinn, sier Sissel Roås, som er veileder i Hurum kommune og har skrevet masteroppgaven «Alle med ...» om metoden.
Tanken er at elevene skal beherske ferdighetene å skrive og lese før de begynner med blyant.
– Dette gjør skrivingen med blyant lettere. Før brukte elevene ei uke på hver bokstav nå er det en til to timer, sier Roås
BISTÅR SKOLENE: Erling Grønlund hjelper elever ved Teglverket skole i Oslo med å skrive på iPad.
Møter kritikk
Ikke alle lar seg begeistre av metoden.
– Bevegelsene du gjør når du former tegn og bokstaver for hånd gir informasjon til hjernen som den ikke får når du taster på tastatur, sier Anne Mangen, førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning.
Hun får støtte av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen:
– Jeg har ikke sett forskning på at det blir lettere for alle bare de får en iPad, men har derimot sett forskning på at det å skrive for hånd gjør det lettere å lære, sier han.
KRITISK: Torbjørn Røe Isaksen mener håndskrift er viktig for læringsutbyttet.
Etterlyser større digitalsatsing
I dag velger hver enkelt skole selv om de vil fokusere på tastaturferdigheter før håndskrift.
Elevorganisasjonen oppfordrer norske myndigheter til å følge etter Finland og innføre digitaliserte løsninger på alle skoler i Norge.
– Fokuset skolen i dag har på håndskrift stemmer ikke overens med hva som kreves av jobbmarkedet og vårt digitaliserte samfunn for øvrig, sier leder i Elevorganisasjonen, Kristoffer Hansen.
Det vil kunnskapsministeren imidlertid ikke love.
– Jeg kommer ikke til å foreslå at vi skal slutte med håndskrift i norsk skole, sier Torbjørn Røe Isaksen.
Les også: