NRK Meny
Normal

Norske populærkomponister tjener mest

Norske artister som komponerer sin egen musikk har siden 2000 opplevd en tredobling i inntekter.

Susanne Sundfør

VEKST: Inntektene for norske komponister fortsatte veksten i 2015 og er nå nær tre ganger så høye som i 2000. Blant dem er Susanne Sundfør (bildet), en av de populære artistene i Norge som skriver låtene sine selv.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB Tema

Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga, Marit Larsen og Susanne Sundfør er noen av de populære artistene i Norge som skriver låtene sine selv og som tjener gode penger, skriver Dagens Næringsliv (krever innlogging).

Odd Nordstoga

KOMPONIST: Odd Nordstoga skriver også sine egne låter.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Inntektene for norske komponister fortsatte å vokse i 2015 og er nå nær tre ganger så høye som i 2000.

Brutto inntekter til opphavsrettsorganisasjonen TONO, som krever inn og fordeler vederlag til norske komponister og tekstforfattere, økte i fjor med 16,5 prosent sammenlignet med 2014.

Strømming og konserter

Pengene kommer fra alle som spiller musikk i kringkasting, strømmetjenester og på konserter i inn- og utland, men også fra forretninger og utesteder der det spilles musikk.

Dette brakte komponistinntektene opp i rekordhøye 588 millioner kroner i fjor mens de i 2000 var på 187 millioner kroner.

Markedet for innspilt musikk, det vil si CD-salg og i de senere årene strømming i tjenester som Spotify og Tidal, har falt fra rundt en milliard kroner i 2000 til 646 millioner kroner i fjor.

Vederlag for eksport av norsk musikk er det feltet som har økt aller mest i Tono-inntektene i 2015. Opphavspersonene tok i fjor inn 43,6 millioner kroner fra utlandet, noe som er hele 23,7 prosent høyere enn i 2014.

Youtube

Video- og musikktjenesten Youtube spiller en stor rolle når det kommer til distribusjon av norske låter, men betaler opphavspersonene svært mye lavere enn strømmetjenestene.

– Youtube fremstår klarere og klarere som den gigantiske musikkmaskinen, og mange mener at musikkbransjen sitter med svarteper. Youtube påberoper seg rettslig ansvarsfrihet, og dermed oppfattes de mer som et utstillingsvindu, sier administrerende direktør i TONO Cato Strøm.

Ifølge IFPIs årsrapport for 2015 var omsetningen til norsk musikkbransje fra strømmetjenestene over 500 millioner kroner, mens Youtube stod for under 10 millioner.