"Malstrøm" handler om en ung, urban og såkalt vellykket kvinne som strever med å finne en dypere mening med tilværelsen. Et begynnende sammenbrudd kulminerer med at hun kjører på og dreper en eldre mann. Saken blir ikke bedre av at hun forelsker seg i mannens sønn.
Villeneuve og hovedrolleinnehaver Marie-Joseé Croze
Noe av det mest spesielle med denne historien er imidlertid at den blir fortalt av en svær fisk, mens den venter på å bli menneskeføde. Filmen er også full av referanser til Norge og det som påstås å være norsk mytologi – men som for en innfødt nordmann fortoner seg ganske ukjent…
Ber om unnskyldning
Den fransk-kanadiske regissøren Denis Villeneuve (33) har ingen bånd til Norge utover de rent filmatiske.
- Jeg ville lage en film med utgangspunkt i en mytologi som er sterkt knyttet til havet, der en mytisk figur forteller en hyperrealistisk historie. Fisken er en viktig bestanddel i den norske mytologien. Derfor virket det naturlig å ta utgangspunkt i norske myter, forklarer han.
"Malstrøm" åpner med en tekstplakat der filmskaperen ber sine norske venner om unnskyldning, fordi "manuset er skrevet under hypnose og er basert på klisjeer".
"Kunstnerisk frihet" kan det iallfall trygt kalles. For eksempel når en av hovedpersonene synger en såkalt kjent, norsk folkevise, som lyder fullstendig fremmed i våre ører. Språket er korrekt nok, men både innhold og melodi står for regissørens regning.
I tillegg til folkevisen, byr filmens lydspor på noe som høres ut som Wagner-inspirert, norsk opera.
- Det føltes som oppfyllelsen av en vidunderlig fantasi å ha seks operasangere foran meg, som alle sang disse norske ariene jeg hadde funnet på, sier Villeneuve.
Ender i Lofoten
Den gamle mannen som blir påkjørt av hovedpersonen er også norsk. "Annstein Karsen" heter han. Det klinger jo passende skandinavisk-eksotisk, men er kanskje en lett feiloppfatning av Arnstein Karlsen?
Publikum blir for øvrig lurt til å tro at norske fiskebåter er utstyrt med musikkanlegg, slik at fiskerne kan spille Grieg på full guffe for å bedøve fisken.
Fra filmen "Maelström".
"Malstrøm" ender med at det elskende paret står tett omslynget i gufset fra vind og havsprøyt i Lofoten, i nærheten av den berømte Saltstraumen filmtittelen henviser til. Deretter blir historiefortelleren, fisken, brutalt avbrutt, ved at fiskehandleren kapper hodet av ham.
- Fortelleren forteller en historie, og så dør han. Jeg ville vise sammenhengen mellom død og kunstnerisk virke, sier Denis Villeneuve.
Prisbelønnet
Den merkelige, absurde og høyst originale "Malstrøm" fikk svært god mottakelse da den ble vist i sideprogrammet Panorama under filmfestivalen i Berlin forrige uke.
Filmkritikerjuryen – som inkluderte nordmannen Nils Olav Sæverås fra Bergensavisen - valgte å gi den prisen som årets beste Panorama-film, for sin "innovative dramatiske struktur, lekenhet og følsomhet overfor samtiden", som det het i begrunnelsen.
Tysk film om ørnerov
Denis Villeneuve er ikke den eneste utenlandske filmskaperen som har latt seg inspirere av norsk naturmytologi. Nylig var den tyske regissøren Fred Keleman ("Aftenlandet") på besøk i Nord-Trøndelag, for å drive forarbeid til en film om det berømte ørnerovet på Leka i 1932.
Berlineren Keleman kom tilbake full av begeistring over alle de mytiske forestillingene som fremdeles er levende blant den norske kystbefolkningen.
- For oss virker disse oppfatningene om underjordiske makter og annen naturmystikk svært eksotiske, fastslo han.