Du har helt sikkert fått Snapchat-videoer fra venner som koser seg på konserten med favorittbandet. Instagrambildet, med sommerfilter, helt foran ved scenen på festivalen. Og kanskje en selfie med publikum i bakgrunnen som profilbilde på Facebook.
Noen elsker det, andre hater det. Nå kan ny teknologi fjerne de lysnende skjermene fra konsertlokalet. VG har omtalt selskapet Yondr som har utviklet en mobilpose som gjør at du ikke får brukt mobilen i et bestemt område.
Altså en gladnyhet for dem som vil oppleve konserten uten forstyrrende elementer rundt seg. Mange norske musikere er også lei av å stirre inn i linsen på en smarttelefon når de opptrer.
- Les:
Folket vil ha mobilfri konsert
En undersøkelse NRK gjorde tidligere i år viser at mange, spesielt de over 50 år, mener konsertarenaen bør være mobilfri.
- Les:
Mobil en viktig del av festivalen
Men ikke gled deg for tidlig, eller fortvil, alt ettersom hva du mener om saken. De store festivalene og konsertstedene i Norge har ingen planer om å innføre mobilfri sone.
– Det blir helt sikkert ikke aktuelt med mobiltelefonforbud på OverOslo, og skal jeg tippe, ikke på noen andre festivaler heller, sier festivalsjef i OverOslo, Lars Petter Fosdahl til NRK.no.
Han mener tvert imot at formidling av stemning og inntrykk er en viktig del av festivalpakka.
– Mobilen brukes jo også til å oppdatere seg på festivalområdet og spilleprogram. Og for vår egen del; Vi setter stor pris på at publikum tar bilde av den fine utsikten vår, sier festivalsjefen.
Heller ikke Øyafestivalen eller Slottsfjellfestivalen har noen planer om å gjøre festivalområdet fritt for smarttelefoner.
Publikum tilpasser seg
På konsertstedet Rockefeller i Oslo er de også lunkne til å forby mobiltelefonen. De tror ikke teknologien med mobil-posen Yondr vil bli noen hit i Norge med det første.
– Men hvis artister ytrer ønske om å ha mobilfrie konserter hos oss, så får vi vurdere det i hvert enkelt tilfellet. Men jeg tviler på at dette blir normen fremover, sier PR- og markedsansvarlig, Rune Valle Tangen.
Han mener publikum er flinke til å tilpasse mobilbruken til ulike konserter.
– Folk bruker mobilen forskjellig på en akustisk, rolig konsert, og en hard rockekonsert, sier Valle Tangen.