NRK Meny
Normal

Norske artister velger utenlandske plateselskaper

Mange norske artister har slått gjennom internasjonalt, men pengene forsvinner ut av landet fordi de velger å signere med utenlandske selskap.

Kygo

Kygo er en av artistene som har utenlandske selskaper i ryggen

Foto: Johannes Lovund

– Vi får ikke bygget en norsk bransje med internasjonalt nettverk og kunnskap om internasjonale lanseringer.

Det sier Jørn Dalchow, daglig leder i plateselskapet DaWorks.

I en Ytringer på NRKs nettsider skriver Dalchow at artister som Kygo, Alan Walker, Aurora, Sigrid, Cashmere Cat og Astrid S bare er noen av artistene som har valgt å legge alle eller deler av rettighetsavtalene sine i andre land enn Norge.

–​ Mange har dessverre helt eller delvis lagt sine rettigheter til selskaper som ikke er norske. Da forsvinner pengene ut av landet.

Jørn Dalchow i Daworks

VIL TA DEL I SUKSESSEN: Jørn Dalchow

Foto: Hilde Wahl

La oss få ta del i suksessen

– Bankene må på banen

Dalchow mener at bankene er løsningen på problemet.

– For å låne ut penger eller på andre måter gi noen form for garantier til de musikkforlagene og plateselskapene som ønsker å konkurrere om å få de attraktive navnene lagt til Norge.

Han sier han forstår norske artister og låtskrivere som velger å gå til utlandet hvis det ikke finnes noe alternativ.

Tom Staavi er informasjonsdirektør i Finans Norge, som er hovedorganisasjonen for finansnæringen. Han mener det kan være mulig å få bankene med på laget.

– Alle verdiskapningsprosjekter er jo interessant for den norske finansnæringen å vurdere. Norske banker er godt trenet i å vurdere alle former for prosjekter som kan gi en verdiskapning og skape arbeidsplasser i Norge. Så dette ligger jo helt klart innenfor mulighetsområdet til hva norske banker kan bidra med finansiering til.

– Målet er å doble inntektene

Katrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway sier det har jo foregått en veldig stor profesjonalisering av norsk musikkbransje de siste 5 årene.

Kathrine Synnes Finnskog

VIL DOBLE INNTEKTENE: Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.

Foto: ILJA C. HENDEL FOTOGRAF/ / © Ilja C. Hendel

– Det er en kombinasjon av at norsk musikkbransje har blitt bedre, større og sterkere, men det har også å gjøre med at vi har flere kommersielle artister som har slått igjennom ute. Derfor blir man mer opptatt av hvem som står som leverandør av artisttalent. Og derfor haster det med å bygge opp en forlagsbransje som kan ivareta og forvalte norsk musikktalent herfra.

Akkurat hvor mye inntekter vi går glipp av ved at store artister signerer i utlandet, det finnes det ingen tall på. Men utenlandsinntektene til norsk musikk var 2015, 241 millioner kroner.

– Hvis vi ser på den norske musikkeksporten i forhold til den svenske musikkeksporten så er den dobbelt så høy. Vi har en ambisjon om å nærme oss nivået i Sverige, sier Finnskog.