NRK Meny
Normal

Norske artister velger utenlandske plateselskaper

Mange norske artister har slått gjennom internasjonalt, men pengene forsvinner ut av landet fordi de velger å signere med utenlandske selskap.

Kygo

Kygo er en av artistene som har utenlandske selskaper i ryggen

Foto: Johannes Lovund

– Vi får ikke bygget en norsk bransje med internasjonalt nettverk og kunnskap om internasjonale lanseringer.

Det sier Jørn Dalchow, daglig leder i plateselskapet DaWorks.

I en Ytringer på NRKs nettsider skriver Dalchow at artister som Kygo, Alan Walker, Aurora, Sigrid, Cashmere Cat og Astrid S bare er noen av artistene som har valgt å legge alle eller deler av rettighetsavtalene sine i andre land enn Norge.

–​ Mange har dessverre helt eller delvis lagt sine rettigheter til selskaper som ikke er norske. Da forsvinner pengene ut av landet.

Jørn Dalchow i Daworks

VIL TA DEL I SUKSESSEN: Jørn Dalchow

Foto: Hilde Wahl

La oss få ta del i suksessen

– Bankene må på banen

Dalchow mener at bankene er løsningen på problemet.

– For å låne ut penger eller på andre måter gi noen form for garantier til de musikkforlagene og plateselskapene som ønsker å konkurrere om å få de attraktive navnene lagt til Norge.

Han sier han forstår norske artister og låtskrivere som velger å gå til utlandet hvis det ikke finnes noe alternativ.

Tom Staavi er informasjonsdirektør i Finans Norge, som er hovedorganisasjonen for finansnæringen. Han mener det kan være mulig å få bankene med på laget.

– Alle verdiskapningsprosjekter er jo interessant for den norske finansnæringen å vurdere. Norske banker er godt trenet i å vurdere alle former for prosjekter som kan gi en verdiskapning og skape arbeidsplasser i Norge. Så dette ligger jo helt klart innenfor mulighetsområdet til hva norske banker kan bidra med finansiering til.

– Målet er å doble inntektene

Katrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway sier det har jo foregått en veldig stor profesjonalisering av norsk musikkbransje de siste 5 årene.

Kathrine Synnes Finnskog

VIL DOBLE INNTEKTENE: Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.

Foto: ILJA C. HENDEL FOTOGRAF/ / © Ilja C. Hendel

– Det er en kombinasjon av at norsk musikkbransje har blitt bedre, større og sterkere, men det har også å gjøre med at vi har flere kommersielle artister som har slått igjennom ute. Derfor blir man mer opptatt av hvem som står som leverandør av artisttalent. Og derfor haster det med å bygge opp en forlagsbransje som kan ivareta og forvalte norsk musikktalent herfra.

Akkurat hvor mye inntekter vi går glipp av ved at store artister signerer i utlandet, det finnes det ingen tall på. Men utenlandsinntektene til norsk musikk var 2015, 241 millioner kroner.

– Hvis vi ser på den norske musikkeksporten i forhold til den svenske musikkeksporten så er den dobbelt så høy. Vi har en ambisjon om å nærme oss nivået i Sverige, sier Finnskog.

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).