Hopp til innhold

Norsk produsenttalent håndplukket til Tokyo-akademi

I oktober drar Ole Petter Hergum som eneste nordmann til Japan for å delta på det prestisjefylte musikkakademiet som ga Aloe Blacc, Katy B og Hudson Mohawke deres store gjennombrudd.

Ole Petter Hergum

Produsent og musiker Ole Petter «Olefonken» Hergum er plukket ut blant over 6.000 søkere fra 34 nasjoner til å delta på et av verdens mest prestisjefylte musikkakademi i Japan.

– Det er den beste nyheten jeg kunne fått, sier en tydelig begeistret Ole Petter Hergum, også kjent under artistnavnet Olefonken.

Produsenten og musikeren fra Jar utkonkurrerte over 6.000 søkere da han ble håndplukket til å dra til Tokyo i oktober for å delta på prestisjetunge Red Bull Music Academy (RBMA).

Her skal 60 deltakere fra 34 land produsere egen musikk, samarbeide med hverandre, kuratere klubbkvelder og delta på daglige forelesninger og workshops med kjente artister. Brian Eno, James Murphy og Erykah Badu har tidligere vært foredragsholdere ved akademiet, som arrangeres i en ny storby hvert år.

Hør Ubuntu Tutu av Ole Petter «Olefonken» Hergum:

Laster SoundCloud-innhold

I godt selskap

Aloe Blacc, Evian Christ, Flying Lotus, Hudson Mohawke og Katy B er noen av artistene som har fått sitt store gjennombrudd etter å ha deltatt på musikkakademiet. Hergum har ikke rukket å tenke på hva oppholdet i Tokyo kan bety for hans karriere, men håper han skal få muligheten til å utvikle sin egen musikk og knytte nye vennskap.

Ole Petter Hergum

Ole Petter Hergum er en del av produsentkollektivet hubbabubbaklubb, sammen med blant annet kritikerroste André Bratten og Jonas aka Joystick Jay.

– Jeg har visst om akademiet i noen år, men det var ekstra interessant nå siden det er i Tokyo. Jeg har hatt en fascinasjon for japansk musikk og japanske musikere lenge – Yellow Magic Orchestra, Ryuichi Sakamoto og Haruomi Hosono for å nevne noen. Så er det et spennende reisemål, sier 27-åringen.

Han har aldri vært i Tokyo før, men er usikker på hvor mye sightseeing det blir tid til mellom alle musikkøktene.

– Men jeg får sikkert se noen fine synther, ler produsenten.

– Vanlig kar fra Jar

Hergum er en del av produsentkollektivet hubbabubbaklubb sammen med blant annet kritikerroste André Bratten og Jonas aka Joystick Jay. Sistnevnte er en av to andre nordmenn som tidliger har deltatt på Red Bull Music Academy siden oppstarten i Berlin i 1998. Olefonken er det sløye, elektroniske soloprosjektet Hergum rømmer inn i når han behøver ro fra alle rundt seg, og han kan jevnlig også oppleves som DJ på utestedet Jaeger i Oslo.

– Jeg er vokst opp i Botswana i Afrika, jeg liker å tulle med at det er der rytmene kommer fra, ler Hergum.

– Bortsett fra det så er jeg en vanlig kar fra Jar.

James Murphy - Lifestyle

James Murphy fra LCD Soundsystem holder workshop for deltakerne av Red Bull Music Academy 2013 i New York.

Foto: Christelle de Castro / Red Bull

– Handler ikke om å bli «oppdaget»

– Formålet med RBMA er å gi de utvalgte deltageren en unik opplevelse ved å tilrettelegge, inspirere og bidra til at de har utstyret og nettverket de trenger for å fortsette å utvikle seg som artister – på deres egne premisser, sier digital kommunikasjonssjef i Red Bull Norge, Celine Marie Moe.

Celine Marie Moe

Musikkakademiet er en unik mulighet til å bli lagt merke til, sier Celine Marie Moe i Red Bull Norge.

Foto: Pål Mokkelbost Laukli

Hun forteller at det er en gruppe produsenter, musikkjournalister, representanter fra ulike plateselskaper, samt det internasjonale RBMA-teamet, som har plukket ut de endelige kandidatene.

Deltagerne blir vurdert på bakgrunn av personlighet, musikk, talent, motivasjon og kreativitet.

– For Hergum er dette en unik mulighet til å bygge et nettverk med artister fra hele verden, bli inspirert til nye retninger innen sitt musikalske univers, samt bli lagt merke til av betydningsfulle aktører som jobber og lever for musikk verden rundt, avslutter Moe.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.