Norsk musikk solgte for tre milliarder i 2012

Til tross for at norsk musikkbransje omsatte for 3,086 milliarder kroner i 2012, blir vi fortsatt banket av svenskene når det gjelder eksport av musikken.

Sirkus Eliassen, Vinni og Odin fra Vamp

HADDE ET GODT 2012: Sirkus Eliassen (til venstre), Vinni og Odin Staveland fra Vamp er alle representert i rapporten «Musikk i tall 2012».

Foto: Terje Bendiksby/Ned Alley/Berit Roald / NTB Scanpix

Det viser tall fra den splitter nye rapporten «Musikk i tall 2012». Det er første gang at det foreligger et komplett regnestykke for omsetningen til aktører i norsk musikkbransje.

Ved å gå gjennom regnskapstall, har konsulentselskapet Rambøll funnet totaltallet for omsetningen av norsk musikk i 2012: 3.086.000.000 kroner.

Christin W. Krohn

POTENSIAL I EKSPORT: – Nå må bransjen se på tallene i rapporten og diskutere tiltak, sier Rambøll-konsulent Christin Krohn, som har laget rapporten «Musikk i tall 2012».

Foto: Pressebilde / Rambøll
Kathrine Synnes Finnskog

TING PÅ GANG ETTER STARGATE: – Vi har hengt etter på popmusikkfronten, men ting skjer i kjølvannet av Stargate med blant andre Cashmere Cat og Nico & Vinz i USA nå, sier direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

– Rapporten gir et kunnskapsgrunnlag som ikke har vært der før. Den vil gjøre det enklere for bransjen å planlegge målrettede tiltak, sier Christin W. Krohn, en av tre konsulenter som har laget rapporten for Kulturdepartementet og Kulturrådet.

Mye større eksport i Sverige

Rapporten viser også at Norge eksporterte musikk i 2012 for 247 millioner kroner. Dette tilsvarer åtte prosent av den totale omsetningen.

Dette er langt bak våre svenske naboer, som solgte musikk til utlandet for 993 millioner kroner – 16 prosent av alt svensk musikksalg.

– Vi ligger etter svenskene og danskene på eksport av musikk, og det kan se ut som om det er et uforløst potensial i Norge på det området. Nå er det opp til bransjen å diskutere funnene i rapporten og finne ut hva vi kan gjøre bedre, sier Krohn.

Direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway, kontoret for norsk musikkeksport, erkjenner at vi fortsatt har en lang vei å gå før vi er like suksessfulle som våre svenske naboer.

– Vi er store internasjonalt i nisjesjangre som jazz, opera og black metal, men den rosa elefanten i rommet er at vi ikke er like gode som svenskene til å lage kommersiell popmusikk, sier Finnskog.

– Ser arven etter Stargate

I rapporten kommer det fram at det er særlig på salg av musikk til utlandet og inntekter fra opphavsrett utenlands at svenskene slår oss ned i støvlene.

Norge eksporterte innspilt musikk for 78 millioner i 2012, mens tallet for Sverige er 196 millioner.

Og forskjellen i inntekter fra opphavsrett ute er enda større: 66 millioner i Norge versus 505 millioner i Sverige.

Artist Jarle Bernhoft, som lenge har satset på suksess i utlandet, tror forskjellen skyldes at svenskene har lengre tradisjoner enn oss for popmusikkeksport.

– De har en infrastruktur opparbeidet fra ABBAs dager og har klart å utnytte den effekten. Det ligger også i den svenske kulturen helt fra Bernadottes tid å være koblet til utlandet. De har stolte kulturtradisjoner, mens vi ennå er en ung nasjon, sier den albumaktuelle artisten.

Kathrine Synnes Finnskog er enig i Bernhofts vurdering, men hun mener denne ubalansen er i ferd med å rettes opp.

– Svenskene har lenge turt å reise ut og satse. Det må vi bli flinkere til, og ting ser bedre ut, sier hun, og utdyper:

– Vi har Stargate, mens svenskene har mange Stargate-er. Men vi ser arven etter Stargate med et blomstrende norsk artist- låtskrivermiljø i USA nå. Vi har Cashmere Cat, Lemâitre, Coucheron, Nasty Kutt og Nico & Vinz som alle bor i New York eller Los Angeles og satser på USA som marked.

Vi brukte 304 kroner hver på konsert

Totaltallet på i overkant av tre milliarder i omsetning tilsvarer 611 kroner per nordmann (se faktaboks over).

Til sammenlikning brukte hver svenske 665 kroner på musikk, mens danskene samme år omsatte musikk for 683 kroner per innbygger.

– Når vi ser på inntekten man har som privatperson, virker det som om at innbyggerne i Skandinavia setter av et omtrent like stort budsjett til musikk, sier Christin W. Krohn i Rambøll.

– Vi går imidlertid mye mer på konsert enn danskene, og mengden penger vi bruker på det er større enn mange trodde, legger hun til.

Gjennomsnittsnordmannen brukte nemlig 304 kroner på konserter i 2012, mens danskene brukte 252 kroner per hode. Svenskene brukte 351 kroner i snitt.

«Musikk i tall 2012» blir presentert under et seminar på Riksscenen i Oslo torsdag formiddag. Det er planer om å utarbeide tilsvarende rapporter årlig.

LES OGSÅ:

Norge selger musikk for tre milliarder. Se Dagsrevyens reportasje. Reporter Marianne Rustad Carlsen.

SVENSKE TRADISJONER: – ABBA brøt vei for svensk popmusikk på syttitallet, og de har klart å utnytte den effekten, sier albumaktuelle Jarle Bernhoft om hvorfor Norge ennå henger etter Sverige på musikkeksport.

Kulturstrøm