Hopp til innhold

Norsk musikkliv inntar Texas

Denne uka foregår det viktigste i norsk musikkliv langt unna Norge.

120 Days

Over hundre norske artister, band, journalister og andre aktører i musikkbransjen er nå på vei til verdens viktigste musikkbransjefestival.

Verdens viktigste utstillingsvindu

South by Southwest (ofte forkortet SXSW) er en av verdens største festivaler og bransjetreff for interaktivitet, film og ikke minst musikk.

Sondre Lerche
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Siden starten i 1987 har festivalen i Austin, Texas vokst til å bli kanskje det aller viktigste internasjonale utstillingsvinduet for band og artister, med tusenvis av konserter i løpet av noen hektiske dager i mars.

For så lite som tre år siden var det få nordmenn som kjente til festivalen. Men nå har også den hjemlige musikkbransjen for alvor forstått hvor viktig det er å være til stede der det skjer, og akkurat nå er over 100 aktører fra norsk musikkbransje på vei til Texas.

Europas nest største delegasjon

Noen av de norske bandene drar dit på egen hånd og har egne avtaler med musikklubber i byen, men på den offisielle plakaten så er hele 18 norske band representert. Det er et veldig bra antall, i følge Inger Dirdal, daglig leder i Music Export Norway.

- Vi synes jo det er gøy at lille Norge er det europeiske landet som har nest flest artister på SXSW, etter Storbritannia. Det betyr jo at vi klarer å gjøre oss veldig godt bemerket.

Hele listen over norske artister på årets festival kan du se her.  

Austin

  

Konserter overalt, alltid

Kristin Winsents fra Lydverket i NRK har vært på festivalen før, og skal dit igjen i år.

Kristin Winsents
Foto: Thomas Hammarstrøm / NRK

Hun kan fortelle at det som opprinnelig begynte som en musikkonferanse av samme type som det hjemlige by:Larm, med et bransjefokus på seminarer og workshops, de siste årene har vokst til å bli et konsertmonster.

- Det er livemusikk absolutt overalt fra klokka 11 om formiddagen til 03 om natten, med tusenvis av band. Går man nedover Sixth Street hvor alle disse spillestedene er, så er det konserter i hvert eneste lokale til en hver tid.

Og at flere og flere artister og andre musikkbransjeaktører fra hele verden har innsett at det er viktig å få med seg det som skjer på SXSW de siste årene, er noe Winsents selv har sett på nært hold.

Ane Brun på Lerkendal Live, 2006
Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.

- Da jeg var der for tre år siden, var det ganske normalt med folk og ikke så mye køer, men i fjor var det nesten blitt umulig å bevege seg på gata om kvelden fordi det er så utrolig folksomt overalt.

- Lett å forsvinne i mengden

Journalisten i Lydverket tror den oppturen norsk musikkliv har hatt de siste årene har hatt sitt å si for at en nå også ønsker å promotere seg mer mot et større, internasjonalt publikum.

- For ti år siden så var jo Norge et komplett håpløst musikalsk u-land, som nesten bare hadde hatt A-ha å skryte av. Etter det så har vi hatt Røyksopp, Lene Marlin, Turboneger og masse andre band og artister som gjør internasjonal suksess, så jeg tror nordmenn har blitt veldig fokusert på å komme seg ut i verden til et større publikum.

Big Bang
Foto: Jan Erik Svendsen

Men om alle de norske bandene som drar til Austin hadde behøvd å være der, eller vil få så mye ut av å være der, er Winsents mer usikker på. Hun tror det kan være på sin plass å advare om at det kan være lett for håpefulle artister å forsvinne i mengden i den texanske hovedstaden.

- Det skal veldig mye til for at noen i det hele tatt kommer på akkurat din konsert. Hvis man ikke har gjort en god nok jobb på forhånd, så er det ingen som kommer og ser hva man er god for - og da blir man heller ikke oppdaget.

South By Southwest-festivalens offisielle nettsider

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober