Over hundre norske artister, band, journalister og andre aktører i musikkbransjen er nå på vei til verdens viktigste musikkbransjefestival.
Verdens viktigste utstillingsvindu
South by Southwest (ofte forkortet SXSW) er en av verdens største festivaler og bransjetreff for interaktivitet, film og ikke minst musikk.
Siden starten i 1987 har festivalen i Austin, Texas vokst til å bli kanskje det aller viktigste internasjonale utstillingsvinduet for band og artister, med tusenvis av konserter i løpet av noen hektiske dager i mars.
For så lite som tre år siden var det få nordmenn som kjente til festivalen. Men nå har også den hjemlige musikkbransjen for alvor forstått hvor viktig det er å være til stede der det skjer, og akkurat nå er over 100 aktører fra norsk musikkbransje på vei til Texas.
Europas nest største delegasjon
Noen av de norske bandene drar dit på egen hånd og har egne avtaler med musikklubber i byen, men på den offisielle plakaten så er hele 18 norske band representert. Det er et veldig bra antall, i følge Inger Dirdal, daglig leder i Music Export Norway.
- Vi synes jo det er gøy at lille Norge er det europeiske landet som har nest flest artister på SXSW, etter Storbritannia. Det betyr jo at vi klarer å gjøre oss veldig godt bemerket.
Konserter overalt, alltid
Kristin Winsents fra Lydverket i NRK har vært på festivalen før, og skal dit igjen i år.
Hun kan fortelle at det som opprinnelig begynte som en musikkonferanse av samme type som det hjemlige by:Larm, med et bransjefokus på seminarer og workshops, de siste årene har vokst til å bli et konsertmonster.
- Det er livemusikk absolutt overalt fra klokka 11 om formiddagen til 03 om natten, med tusenvis av band. Går man nedover Sixth Street hvor alle disse spillestedene er, så er det konserter i hvert eneste lokale til en hver tid.
Og at flere og flere artister og andre musikkbransjeaktører fra hele verden har innsett at det er viktig å få med seg det som skjer på SXSW de siste årene, er noe Winsents selv har sett på nært hold.
- Da jeg var der for tre år siden, var det ganske normalt med folk og ikke så mye køer, men i fjor var det nesten blitt umulig å bevege seg på gata om kvelden fordi det er så utrolig folksomt overalt.
- Lett å forsvinne i mengden
Journalisten i Lydverket tror den oppturen norsk musikkliv har hatt de siste årene har hatt sitt å si for at en nå også ønsker å promotere seg mer mot et større, internasjonalt publikum.
- For ti år siden så var jo Norge et komplett håpløst musikalsk u-land, som nesten bare hadde hatt A-ha å skryte av. Etter det så har vi hatt Røyksopp, Lene Marlin, Turboneger og masse andre band og artister som gjør internasjonal suksess, så jeg tror nordmenn har blitt veldig fokusert på å komme seg ut i verden til et større publikum.
Men om alle de norske bandene som drar til Austin hadde behøvd å være der, eller vil få så mye ut av å være der, er Winsents mer usikker på. Hun tror det kan være på sin plass å advare om at det kan være lett for håpefulle artister å forsvinne i mengden i den texanske hovedstaden.
- Det skal veldig mye til for at noen i det hele tatt kommer på akkurat din konsert. Hvis man ikke har gjort en god nok jobb på forhånd, så er det ingen som kommer og ser hva man er god for - og da blir man heller ikke oppdaget.