Motebransjen, representert av interesseorganisasjonen Norwegian Fashion Institute, har samlet en oversikt som viser at motenæringen omsetter for 58,2 milliarder norske kroner.
Norske merkevarer omsatte mellom 2013 og 2014 for titalt 11 milliarder kroner. 28 norske designbedrifter (se egen faktaboks) har hatt en vekst på 26 prosent.
– Vi er ekstra glade for at når folk kjøper, så kjøper de norsk. Det er bra for verdiskapningen i landet. Vi bygger arbeidsplasser, sier Elin Kathrine Saunes i Norwegian Fashion Hub.
- Les:
Viktige butikker
Colette i Paris, Dover Street Market i London og Barneys New York i Japan. Muligens er det ukjente butikknavn for de fleste, men for hengivende kleselskere er dette forretninger med produkter fra øverste hylle.
Flere enn tidligere er nå representert i noen av de mest prestisjetunge butikkene ute i verden: Tom Wood holder til i eksklusive Dover Street Market i London, mens Norwegian Rain finner du både på Barneys New York i Japan og Merci i Paris.
– Norge har fått flere sterke bedrifter med kommersiell appell både hjemme og ute. Det er en kjent sak at hvis du gjør det stort internasjonalt, så gjør du det bedre hjemme, sier Saunes til NRK.
- Les:
Klesbutikk i vekstområde
Et nytt eksempel på at norsk mote fester grepet i utlandet, er helgens åpning av Norwegian Rains første internasjonale flaggskipsbutikk i London, kun et steinkast fra Piccadilly Circus.
Butikken til Norwegian Rain er et samarbeid med Norwegian Rain, T-Michael sin egen skredderlinje og Modern Tribute – skandinaviske møbelklassikere.
De norske designerne åpner butikken 11. juni, og blir å finne i forretningsområdet St. James. Storbritannias største eiendomsutvikler skal investere fem milliarder i området de neste ti årene – målet er å gjøre St. James til Londons nye motedistrikt.
– For oss er dette enormt stort. Og forsiktig kan vi nok antyde at dette er en særdeles stor hendelse også for den norske moteindustrien generelt, skriver Alexander Helle, kreativ sjef i Norwegian Rain, til NRK.
- Les også: Norsk mote flytter hjem
– Ikke overraskende
Journalist Mari Grinde Arntzen mener veksten for norske klesdesignere skyldes flere faktorer.
– Det er ikke overraskende. Det har vært mange år med bevisst satsing på norsk mote som egen næring, blant annet fra Norwegian Fashion Institute. De har jobbet i kulissene i flere år, og klart å dreie norsk mote i en mer seriøs retning, sier Arntzen, som er foreleser ved School of Fashion Industry og har skrevet boken «Kleskoden. Den nakne sannheten om mote».
Det har også vært en fordel at flere norske klesmerker har lyktes med å profilere seg som unike, mener forfatteren.
– På luksusmarkedet er det etterspørsel etter unike produkter. Når man klarer å profilere seg som «Made in Norway», så metter det et behov i det internasjonale markedet.