Ifølge Care Norge har kampanjefilmen #kjærepappa blitt sett opp mot åtte millioner ganger i Norge og Sverige, og den tok særlig av etter at en svensk journalist delte en svensk versjon på Facebook.
Videoen finnes i norsk, svensk og engelsk versjon, men nå er planen at den skal nå ut enda bredere. Informasjons- og markedssjef Hilde Vanvik i Care Norge sier at de har fått masse forespørsler om å få videoen lest inn på andre språk.
– Det er planer om å få laget versjoner på russisk, fransk, spansk og tysk også. Men det er litt avhengig av at vi får finansiert dette. Det er ikke gratis å få oversatt teksten, og leie inn skikkelige skuespillere for å lese nye versjoner, sier hun.
Håpet er at nye versjoner spres viralt, på samme måte som i Sverige.
- Les også:
- Les også:
Én av fem kvinner utsettes for vold
Hjelpeorganisasjonen Care, som jobber for kvinners rettigheter, ønsker å rette fokus på vold mot kvinner og seksuell trakassering. I sin kampanjevideo ber et ufødt barn sin far om å unngå at han direkte eller indirekte er med på å legge til rette for trakassering og vold mot kvinner. Vanviks observasjon er at veldig mange menn blir engasjert i budskapet i kampanjen.
Care viser til at vold mot kvinner er et av verdens mest utbredte menneskerettighetsbrudd, og ber menn være positive rollemodeller og ta aktivt avstand fra vold. Én av tre kvinner globalt vil i løpet av livet bli utsatt for vold, mens i Norge er én av fem kvinner blitt utsatt for vold av en partner, hevder de.
Vanvik sier at nye versjoner på andre språk må tilpasses andre kulturer.
– På interne seminarer er det tydelig at noen folk fra land synes det er altfor kraftig kost at man bruker f-ordet. Tekstene må tilpasses for å få fram hovedbudskapet, som er at det ikke er greit å snakke nedsettende om kvinner på en slik måte at det legitimeres å mene at kvinner er underlegne – noe som igjen kan føre til vold og voldtekt, sier hun.
- Les også:
- Les også:
Lager selv nye versjoner
Vanvik sier at det er de selv som vil lage nye, internasjonale versjoner.
– Det er vår film, og vi har rettighetene til den, sier hun om filmen som er laget av reklamebyrået Schjærven og produksjonsselskapet Tangrystan.
Generalsekretær i Care, Gry Larsen, sier til egne nettsider at det er helt tydelig at de har truffet en nerve med denne kampanjen.
– Vold mot kvinner som samfunnsproblem får vanligvis ikke den oppmerksomheten det fortjener. #Kjærepappa-kampanjen har ført til et uvanlig sterkt engasjement, og det er vi veldig glade for, sier hun.