Hopp til innhold

Norsk kampanje mot kvinnevold får internasjonal oppmerksomhet

«Kjære pappa, jeg kommer til å bli kalt hore», er budskapet fra den ufødte datteren til sin far. Care Norge sin kampanje mot kvinnevold skaper nå internasjonal oppmerksomhet.

Care Norge sin kampanje mot trakassering og vold mot kvinner går internasjonalt.

Ifølge Care Norge har kampanjefilmen #kjærepappa blitt sett opp mot åtte millioner ganger i Norge og Sverige, og den tok særlig av etter at en svensk journalist delte en svensk versjon på Facebook.

Videoen finnes i norsk, svensk og engelsk versjon, men nå er planen at den skal nå ut enda bredere. Informasjons- og markedssjef Hilde Vanvik i Care Norge sier at de har fått masse forespørsler om å få videoen lest inn på andre språk.

– Det er planer om å få laget versjoner på russisk, fransk, spansk og tysk også. Men det er litt avhengig av at vi får finansiert dette. Det er ikke gratis å få oversatt teksten, og leie inn skikkelige skuespillere for å lese nye versjoner, sier hun.

Håpet er at nye versjoner spres viralt, på samme måte som i Sverige.

Én av fem kvinner utsettes for vold

Hjelpeorganisasjonen Care, som jobber for kvinners rettigheter, ønsker å rette fokus på vold mot kvinner og seksuell trakassering. I sin kampanjevideo ber et ufødt barn sin far om å unngå at han direkte eller indirekte er med på å legge til rette for trakassering og vold mot kvinner. Vanviks observasjon er at veldig mange menn blir engasjert i budskapet i kampanjen.

Care viser til at vold mot kvinner er et av verdens mest utbredte menneskerettighetsbrudd, og ber menn være positive rollemodeller og ta aktivt avstand fra vold. Én av tre kvinner globalt vil i løpet av livet bli utsatt for vold, mens i Norge er én av fem kvinner blitt utsatt for vold av en partner, hevder de.

Vanvik sier at nye versjoner på andre språk må tilpasses andre kulturer.

– På interne seminarer er det tydelig at noen folk fra land synes det er altfor kraftig kost at man bruker f-ordet. Tekstene må tilpasses for å få fram hovedbudskapet, som er at det ikke er greit å snakke nedsettende om kvinner på en slik måte at det legitimeres å mene at kvinner er underlegne – noe som igjen kan føre til vold og voldtekt, sier hun.

Lager selv nye versjoner

Vanvik sier at det er de selv som vil lage nye, internasjonale versjoner.

– Det er vår film, og vi har rettighetene til den, sier hun om filmen som er laget av reklamebyrået Schjærven og produksjonsselskapet Tangrystan.

Generalsekretær i Care, Gry Larsen, sier til egne nettsider at det er helt tydelig at de har truffet en nerve med denne kampanjen.

– Vold mot kvinner som samfunnsproblem får vanligvis ikke den oppmerksomheten det fortjener. #Kjærepappa-kampanjen har ført til et uvanlig sterkt engasjement, og det er vi veldig glade for, sier hun.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober