Thomas Dybdahl gnukket søvnen ut av øynene på de mange tusen tilskuerne i Odeon-teltet. Foto: Jørn Gjersøe, nrk.no/musikk.
Thomas Dybdahl:
Silver:
Bugge Wesseltoft:
Bildegallerier fra konsertene:
Thomas Dybdahl på OdeonSilver på ArenaBugge Wesseltoft på Odeon
Silver var Norges mest rocka innslag på Roskilde fredag. Foto: Jørn Gjersøe, nrk.no/musikk.
Med en stadig økende andel nordmenn på Roskilde-festivalen (23 prosent sist år), har det også blitt flere norske artister på programmet. I år er elleve norske artister funnet verdige en plass på Nord-Europas største festival, fra Noxagt på vorspiel-scenen på campen onsdag via Ricochets på den offisielle åpningsdagen torsdag til sluttstrek med Ralph Myerz & The Jack Herren Band søndag kveld.
Seks norske fredag
Men den store norske dagen er utvilsomt fredag, med hele seks av de elleve på programmet.
Og først ut var Thomas Dybdahl som gnukket søvnen ut av øynene på de mange tusen tilskuerne i Odeon-teltet med sin sjelfulle vandring gjennom sitt repertoar tidlig om formiddagen. Ikke helt uventet var tilskuerne nesten bare nordmenn, noe som ble klart da Thomas spurte om det var ”noen fra Norge”, og 95 prosent av
Bugge Wesseltoft uttrykte overfor nrk.no på forhånd en viss skepsis for Roskilde-jobben, men fikk en fin fredag i Danmark. Foto: Jørn Gjersøe, nrk.no/musikk.
tilskuerne ivrig strakk hendene i været.
Behagelig Dybdahl
Å spille så tidlig som kl. 12 er kanskje ikke det gunstigste tidspunktet for å tenne folk, men på den annen side er Dybdahls myke og skjøre melankoli en behagelig og laidback start på dagen.
Thomas sanger har en dybde og hans stemme en varme som har etablert ham som en av våre klart mest interessante artister. Og låter som ”Go Make a Mess of Yourself”, ”Cecilia” og ”Adelaide” ble framført med den sjelfulle autoriteten som Thomas besitter, godt støttet av et solid band med godlyd i fokus.
Likevel har vi sett ham enda bedre, med større intensitet og nerve i settet, enn det vi opplevde på Roskilde. Og da ”Tomorrow Stays The Same” kom seint i konserten, var det ikke fritt for at vi følte at det i lengden kanskje ble litt for likt. Den helt store dynamikken og nerven – og dermed også tenningen – uteble. Kanskje det
Gitaristen i Silver, Tommy Akerholt, ga alt på Roskilde. Foto: Jørn Gjersøe, nrk.no/musikk.
bare var for tidlig på dagen for Thomas og alle oss andre?
Silver uten glans
En skarpere kontrast til Dybdahls skjøre melankoli enn Silvers energiske og pønkrocka utblåsning er vanskelig å finne. Likevel la mange av Dybdahl-tilskuerne ut på den norske stien mellom Odeon og den større Arena-scenen, hvor Silver gikk på en time etter at Dybdahl gikk av.
Og like laidback som Dybdahl var, like energisk og hardarbeidende var Silver. Vokalist Ivar Nikolaysen føyk rundt på scenen, mens resten av bandet banket ut klassiske rockriff på sine gitarer i like klassiske rockepositurer. For med sitt ståsted et sted mellom pønk og rifforientert hardrock er det energi det dreier seg om mer enn finstemte nyanser og musikalsk variasjon.
Det er greit nok, men det krever også i enda større grad at trøkket på scenen smitter over på publikum for at interessen skal holde seg gjennom en hel konsert. Og mens Silver har gnisten som skal til for å greie jobben på klubber, ble Arena fredag åpenbart for stort og lite intim for at publikum skulle tenne på alvor. Egentlig var det bare da de mot slutten tok monsterhiten "Angels Calling" som det virkelig tok av. Men det skulle da også bare mangle.
Bugge groove
Bugge Wesseltoft uttrykte overfor nrk.no på forhånd en viss skepsis for Roskilde-jobben, fordi det er en rockfestival hvor de fleste har hode og hjerte et annet sted enn i Bugges univers. Han hadde ingenting å frykte.
Som Thomas Dybdahl spilte også Bugge Wesseltoft på Odeon-scenen, hvor han i løpet av sin tilmålte time sikkert og stødig bygget opp en god groove og stemning. Fra en forsiktig start alene bak sine keyboards og maskinpark, hvor det innimellom tenderte til å bli vel sært for de store massene med hans elektroniskforvrengte soniske landskap, ble det mer utadvendt og rytmisk svingende da han fikk støtte av bandet.
Det ga mer rom for å bygge opp den grooven som Bugge trengte for å trenge igjennom den motstanden han fryktet. Og som resulterte i en seanse hvor folkemassen viste at nujazz definitivt kan ha appell også på en utpreget rockfestival.
Flere norske
I tillegg til Thomas Dybdahl, Silver og Bugge Wesseltoft, spiller også Definite, Diaz og Bermuda Triangle på Roskilde-festivalen i dag fredag.
Silver-vokalist Ivar Nikolaysen føyk rundt på scenen, mens resten av bandet banket ut klassiske rockriff på sine gitarer. Foto: Jørn Gjersøe, nrk.no/musikk.