Sjeldent mange norske stemmer kan høres i mørke saler i Hiroshima fra 23. til 27. august. En av verdens viktigste animasjonsfestivaler har ryddet plass for hele 200 norske animasjonsfilmer på programmet. Dette blir den største mønstringen av norsk animasjon noensinne.
– Det er strålende! Helt fantastisk! Jeg er stolt, sier Kine Aune, som sammen med Anita Killi og Pjotr Sapegin har fått egne programmer dedikert kun til deres produksjoner.
- Se programmet:
– Jeg trodde kanskje de skulle plukke ut to av mine filmer. De plukket 12, sier Aune, som er veldig fornøyd med at norsk animasjon markeres på denne måten i Japan.
Håper Norge snart oppdager miljøet
Aune debuterte med kortfilmen «Kjenn føtter-leken» i 1981. Nå håper hun at Norge og det norske publikum får øynene opp for det hun kaller den solide jobben som gjøres innen norsk animasjon.
– Da jeg startet var jeg bare den merkelige dama som kom fra Norge og lagde tegnefilm. Nå er vi representert med nesten hele vår produksjon i Japan, som er verdensledende innen animasjon.
Hun mener Norge har fått et meget godt rykte i mange land for sin animasjonsfilm, og gjør det bra mye takket være animasjonsstudiene i Volda.
– Vi er en solid bransje, kanskje vi snart blir oppdaget her hjemme også. Både biblioteker, kinoer og ikke minst NRK bør være med på å løfte bransjen.
Festivalsjef hentet selv filmer i Norge
Om animasjonsbransjen føler seg litt oversett her hjemme, står den på trappen til berømmelse Japan. I april var festivalsjef Sayoko Kinoshita i Norge for å sanke norske bidrag til festivalen. Da fortalte hun at japanerne fikk øynene opp for norsk animasjon etter å ha sett Anita Killis «Sinna Mann».
Kortfilmen «Sinna mann» vant hovedprisen ved forrige animasjonsfestival i Hiroshima i 2010. Den var verdens mest prisbelønnede kortfilm samme år, og handler om Boi, som har en pappa som slår både ham og moren.
– Jeg er veldig stolt på vegne av norsk animasjon, sier Gunnar Strøm, som er førsteamanuensis i film og fjernsyn ved Høgskulen i Volda, hvor han også startet animasjonsutdanningen.
– Helt fantastisk
Til sammen skal 600 filmer vises på Hiroshimafestivalen. Når man vet at 200 av dem er norske, settes det hele i perspektiv.
– Aldri har det vært en så stor mønstring av norsk animasjon noe sted. At festivaldirektøren selv har valgt ut filmene og at hun synes at norsk animasjon er så interessant at hun lager denne markeringen, det er helt fantastisk, sier Strøm, som selv er på vei til Hiroshima, sammen med rundt 30 andre norske animatører.
Japanerne genuint interessert i Norge
Og nå skal flere norske animatører få vise frem jobben de gjør for et stort publikum i Hiroshima. Festivalen selger opp til 50.000 billetter, og hele 200 norske animasjonsfilmer skal vises for et japansk publikum, som er svært interesserte i «eksotisk» norsk kultur.
– Jeg opplever japanerne som genuint interessert i Skandinavia og Norge. Det ligger en nysgjerrighet om hva Norge og norsk kultur er i bunnen av festivaldirektørens beslutning om å gjøre dette, sier Strøm.
– En ære for norsk animasjon
Festivalen vil vise alt fra de første animerte reklamefilmene som ble laget her i landet til helt nye tv-serier som «Hubert» og «Blekkulf», og de digitale animerte diktene fra Gasspedal animert.
– Det er en stor ære for norsk animasjonsfilm at Hiroshima-festivalen har valgt å fokusere på Norge. Deltakelsen vil føre til økt kunnskapsutveksling og på sikt bidra til økt eksport av norsk film, sier Stine Helgeland, lanseringsdirektør ved Norsk filminstitutt.
Hiroshima animasjonsfilmfestival vil vise både kortfilmer, reklamefilmer, musikkvideoer, oppdragsfilmer, tv-serier, spillefilmer og studentfilmer fra Norge. Det er dedikert en egen studiospesial for Ivo Caprinos produksjoner. Her vil blant annet «Karius og Baktus», «Espen Askeladden og de gode hjelperne» og «Gutten som kappåt med trollet» blir vist.