At Norge er en utkant i Europa merkes ikke minst innen orgelbygging. Men den norske har i sine beste stunder klart å forene europeiske og lokale impulser. Ett eksempel på dette er nettopp Peter Adolph Albrechtsen.
Fra Jylland
Tretti år gammel kom han til Norge fra orgelbyggeriet Marcussen på Jylland i 1835. På knappe tjue år bygget han tjueåtte orgler rundt i landet.
De betydeligste var Slottskapellet og Akershus slottskirke i Oslo, Nykirken i Bergen, Strømsø og Bragernes i Drammen. I ettertid er han også kjent som lærer for Claus Jensen, vår fremste orgelbygger på 1800-tallet.
Stoppet
Da Albrechtsen han tilbød seg å gjennomgå det gamle barokkorglet i Nidarosdomen, ble han stoppet av tidens mektige Ludvig Mathias Lindeman.
Ha fryktet at denne perlen av instrument ville få sitt "banesår" under Albrechtsens hender.
Topp
Men trass i samtidens skepsis står Albrechtsen som en kvalitet
stopp i første del av 1800-tallet. Tronshaug har undersøkt hvilke erfaringer Albrechtsen hadde meg seg fra Danmark, hvilke nye ideer om et mer romantisk, fulltonende klangbilde som kom fra sørligere Europa, og hvordan dette fikk nedslag i Norge, der orgeltradisjonen ikke var stor.
Albrechtsen har gjennomført dette fremfor alt i små orgler siden det sjelden var ressurser i menighetene til større instrumenter.
Strømsø kirke, Drammen
Gøteborg
Tre års pendling til Gøteborg og det rike orgelforskermiljøet ved Gøteborg universitet er nå slutt. I slutten av oktober forsvarte Tronshaug sin avhandling "With rare diligence and accuracy": The organ building of Peter Adolph Albrechtsen in the context of nineteenth-century Danish/Norwegian organ culture."
Avhandlingens tittel "med sjelden flid og nøyaktighet" er en karakteristikk, som ble brukt flere ganger om denne orgelbyggeren da instrumentene skulle overtas etter ferdigstillelse.
Nykirken, Bergen
Monumental
Opponent ved disputasen var Harald Herresthal som sier til nrk.no at Tronshaug har levert en monumental og detaljrik bok.
Den er sjelden ved å være både monografi over en orgelbyggers liv og verk og et arbeid som tar for seg de rent fysiske og naturvitenskapelige sider av orglet som instrument, sier Herresthal.
Orgelkartet
Nå puster doktoranden ut på Tynset der han arbeider som lektor og organist. Men de mange hvite flekkene på det norske orgelkartet er fortsatt en utfordring……