Norge kan bli vraket i «Snømannen»

Regissør Tomas Alfredson vil legge deler av filminnspillingen av «Snømannen» til Norge, men det kan bli for dyrt.

Tomas Alfredson

Tomas Alfredson vil spille inn deler av Jo Nesbøs Snømannen i Oslo, men prisen kan bli for høy.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Jeg ser for meg at Harry Hole løper langs restauranten her og stopper for å se utover Oslo på tuppen der, peker regissør Tomas Alfredson.

Jeg skal ikke mene så mye om norsk filmpolitikk, men hvis du spør meg, er dette en toppen sjanse.

Tomas Alfredson

Nok en film kan bli vraket

Vi er med regissøren til Ekeberg i Oslo hvor han ønsker å filme inn deler av «Snømannen». Nå kjemper han for å plassere Jo Nesbøs hovedperson der han hører hjemme.

I april i år ble det klart at Tomas Alfredson skal regissere den syvende boka til Jo Nesbø om Harry Hole.

Planen er å starte innspillingen like over nyåret, i et snødekt Norge. Så sterkt er Alfredsons ønske om å filme i Norge, at han hadde det som et krav for å si ja til å være med på filmprosjektet.

Nå kan det vise seg at Alfredsons krav kan bli for dyre for investorene.

– De gikk med på mine krav om å filme det som utspiller seg i Oslo, i Oslo, men det koster mye. Det er dramatisk mye dyrere. Det er vanskelig å argumentere for hvorfor det er så mye dyrere å filme i Norge. Mens andre land, som Storbritannia, har insentiver eller momsreduksjon, gjelder ikke dette i Norge, forklarer han.

Tidligere i sommer fortalte Harald Zwart at det kan bli for dyrt å filme inn «Ni liv» i den norske fjellheimen fordi Norge mangler insentiver. (Se faktaboks)

– Dette er en film jeg ønsker å filme i Norge, men det er veldig vanskelig å argumentere overfor investorer når de sier at det finnes fjell på New Zealand som ser nesten like ut. Særlig når en innspilling der er en tredjedel av prisen i Norge, sa Harald Zwart tidligere i år.

– Dramatisk mye dyrere

Alfredson mener det blir helt feil å filme en karakter i utlandet når han har så sterk tilhørighet til omgivelsene som Harry Hole har. Da holder det ikke med kunstig snø og en location milevis fra Norge.

– Når man skaper fiksjon er det viktig å gjenspeile luften, lydene og lukten. Vi skandinavier kommuniserer annerledes, vi kommuniserer med stillhet og det er moro på film. Samtidig som stemningen i en by må være autentisk. Hvordan man kjører bil, hvordan man handler og kjøper mat for eksempel, forklarer han.

Tomas Alfredson

På stiene langs Ekeberg ser Tomas Alfredson for seg at Harry Hole skal jogge i filmen.

Foto: Anette Torjusen / NRK

At Harry Hole er en nordmann skal synes i filmen, mener Alfredson.

– Man skal ikke rive for mye i det der. Han kommer herfra og her oppe på Ekeberg har vi en fin mulighet til å vise byen. Jeg ble veldig betatt av denne plassen, som jeg helt klart vil ha med i filmen.

Alfredson sier til NRK at han er innstilt på at de skal få det til, men da må det være en vilje fra myndighetene eller private aktører til å pusle sammen en finansieringspakke.

Regissøren vet ikke hva filmbudsjettet er, men sier det dreier seg om store summer.

Snømannen

«Snømannen» til Jo Nesbø, er forfatterens syvende bok om Harry Hole.

Han tror en momsreduksjon på 20 prosent fra norske myndigheter hadde talt til fordel for saken.

For dette handler om mer enn en bok. Han tror en innspilling i Norge på nyåret kunne betydd starten på en rekke filminnspillinger av Jo Nesbøs bøker.

– Jeg er ikke noen markedsfører, men det er viktig at man definerer en plass i en film, og det kan bli mange filmer. Det er en fantastisk og vi snakker om en bok mange i verden har lest.

Han er ikke i tvil om at norske myndigheter bør støtte opp om prosjektet.

– Jeg skal ikke mene så mye om norsk filmpolitikk, men hvis du spør meg, er dette en topp sjanse.

Hvem skal spille Harry Hole?

– Ja, si det, smiler han lurt, og legger til: Det kommer til å bli en stor amerikansk filmskuespiller. Det betyr at vi endrer språket, noe som også er et argument for hvorfor dette bør gjøres i Oslo.

Ifølge Alfredson skal hovedrollen bli klar i løpet av oktober.

Ingen insentiver i år

Tomas Alfredson likte boka til Jo Nesbø med en gang, og betegner det som en intuitiv greie at han ville lage filmen.

– Jeg tror noen ganger at det fungerer så enkelt. Jeg forstår boka, jeg forstår figurene og jeg forstår Harry Hole. Fortellingen har høy kvalitet og Harry Hole er ganske hemmelighetsfull. Jeg tror han kommer til å bli fin på film, smiler han.

Jo Nesbø

Regissøren har hatt gode samtaler med forfatter Jo Nesbø om filmen.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Han forteller at han også har hatt fine samtaler med Jo Nesbø underveis i prosessen og sier at forfatteren har en stor forståelse for at film og bok er to forskjellige ting.

– Han er veldig nøktern i forhold til dette, og har sagt at hvis jeg har noen spørsmål, kan jeg ta kontakt. Hvis ikke, så er også det greit, avslutter han.

Søren Sveistrup, som skrev manus til tv-serien Forbrytelsen, jobber nå med Snømannen-manuset.

I en mail fra Kulturdepartementet får NRK opplyst at kulturminister Thorhild Widvey (H) holder fast ved at hun vil vi komme tilbake til en eventuell insentivordning i filmmeldingen som kommer neste år.