Hopp til innhold

USA digger Mortens naturbilder

Mens Morten Rustads bilder av norsk natur tar verden med storm,gnir turistnæringen seg i hendene. For nå blåser det internasjonal vind over Norge.

Morten Rustad

TATT AV: Morten Rustads bilder har tatt helt av på nett, samtidig som Norge får mye oppmerksomhet i utenlandske medier. Bildene til Morten Rustad har vakt stor oppsikt.

Foto: Morten Rustad/Rustad Media

Morten Rustads bilder går verden rundt og nå har en av USA største nettaviser, Huffington Post, omtalt bildene. Det kommer i toppen av en rekke kåringer og omtaler Norge har fått i internasjonale medier så langt i år.

Vi kan jo håpe på at flere amerikanere åpner opp øynene for Norge og norsk natur

Morten Rustad

– Det ikke typisk norsk å være selvgod og framsnakke seg selv, men vi har samlet en del kåringer med Norge på topp fra flere av våre markeder og resultatet har gått litt til hodet på oss, innrømmer Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

– Videoen er verdt tiden din

Den 21 år gamle fotografen Morten Rustad har vakt oppsikt etter at han kjørte 15.000 kilometer for å fange Norge fra sin beste side. Timelapsevideoen fra turen har eksplodert på nettet.

Les om prosjektet på Rustads nettside.

Og det mangler ikke på ros fra det amerikanske nettstedet.

– Videoen er absolutt verdt fem minutter av tiden din, eller ti om du ser den to ganger. Og vi advarer, du kan bli så overveldet av en merkelig følelse av å ville kjøpe en flybillett til et visst skandinavisk reisemål, skriver Huffington Post.

Morten Rustad sier til NRK at han synes det er utrolig moro med all oppmerksomheten bildene hans har fått og ikke minst at de er plukket opp av amerikanske nettsteder.

– Det var veldig gøy, det er jo en av verdens største og og mest innflytelsesrike nettsteder. Huffington Post har skrevet en del om Norge før, så det virker som om de har forelsket seg litt i landet vårt. Vi kan jo håpe på at flere amerikanere åpner opp øynene for Norge og norsk natur, sier han.

– Norge stråler

Gøy er et ord reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, også gjerne bruker.

– Dette er veldig positivt. Ikke minst er dette en veldig fin bildemontasje som har truffet veldig mange i sosiale medier. Her ser vi klassisk natur satt sammen på en veldig fin måte. Vi har også delt den videre gjennom våre kanaler og vært i kontakt med Rustad om å bruke dem i andre sammenhenger også, sier Tuftin.

Rustads bildemontasje topper et helt spesielt år for Norge. For vårt lille land scorer på flere fronter.

Per-Arne Tuftin

NORGE I VINDEN: Norge har fått mye oppmerksomhet i utenlandske medier det siste året, opplyser reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin.

Foto: Innovasjon Norge

– Norge får utrolig mye omtale, og vi har vært med i toppen på en rekke kåringer i blant annet USA og fått omtale i de mest kjente reisetidsskriftene og mediene, skryter han.

«25 grunner til at Norge er det beste stedet i verden», skrev nettavisen Huffington Post tidligere i sommer.

I England er nordlyset i Norge kåret til den ferieopplevelsen flest briter ønsker å oppleve i løpet av livet, av Lonely Planet.

Kjerringøy og Potetkjelleren er kåret til to av verdens topp 50 «hemmelige» skatter i Europa. Også i Nederland, Russland og Italia gjør Norge det skarpt i kåringer.

(Se liste over flere kåringer i bunnen av artikkelen)

– Enten vi har de flotteste togreisene, de mest spektakulære kystveiene, de rareste skulpturparkene eller de «hotteste» museene i verden, så stråler Norge på ulike pall -plasseringer i USA, sier Tuftin.

Tuftin tror noe av suksessen ligger i hardt og målrettet arbeid inn mot de store aktørene i internasjonal reiseliv.

– Trenden internasjonal er å oppsøke

Hurtigruta i Trollfjorden

POPULÆRT: Trollfjorden er et av stedene som får mye omtale utenlands.

Foto: Anders Leines / NRK

natur, spennende aktiviteter, spise god mat og oppleve gode historier. Sånn sett er Norge trendy, sier han.

Internasjonal omtale

Totalt har Norge hatt over 50 omtaler i store utenlandske tidskrifter og nettsteder.

Her er noen av stedene Norge er omtalt i år:

National Geographic om nordlyset.

De beste stedene å spille inn film i USA Today

Den beste broa i Travel and Leisure

De beste cruisene for å ta spektakulære bilder USA Today

Forfatternes yndlingskafeer hos Huffington Post

Verdens vakreste togreise? BBC

Den optimale Bucket-lista hos Daily Mail

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober