Les også: Raskest gjenom Lydløypa
Spill Eggen-spillet: Lydløypa!
Megafon-aktuelle Christian Eggen er en av våre mest profilerte samtidsmusikere, med suksess både hjemme og internasjonalt som musiker, komponist og dirigent. Likevel blir mange nordmenn litt svevende i blikket når de får spørsmålet ”hvem er Christian Eggen?”.
- Akkurat det betyr ingenting, for jeg er en del av et kraftig og vitalt miljø som lever i beste velgående. Men dette kommer dessverre ikke til syne i media, hvor kulturdekningen stort sett bare handler om litteratur eller pop/rock. Media må derfor ta mye av skylden for at det
offentlige rommet er så trangt i Norge, sier Christian Eggen
Eggen i Megafon
Tirsdag kan vi møte ham i Megafon på NRK1, kl. 22.30, hvor han får rollen som en slags guide inn i samtidsmusikkens verden.
Og det kan kanskje trenges, for en liten uhøytidelig Megafon-enquete blant ”folk på gata” tyder på at forståelsen av samtidsmusikk som begrep er heller vag og forvirret.
- Det er for så vidt ganske dekkende, for den sjangeren vi kaller samtidsmusikk spenner over et enormt felt med alle slags uttrykk. Det kan være forvirrende å få oversikt over det man står midt oppi, kommenterer Christian Eggen.
Uvitenhet skaper klisjeer
-Fortsatt er det også en del som karakteriserer samtidsmusikk som ”sært og vanskelig”. Er det mange fordommer mot samtidsmusikken?
- Ikke mer enn det man må forvente. Alle musikere kjemper mot fordommer, enten de spiller køntri, rock, klassisk eller samtidsmusikk. Det handler vel helst om at folk har stivnede forestillinger om ting de ikke kjenner, og da oppstår også klisjeene og fordommene, svarer Christian Eggen.
Står sterkere utenlands
Selv om Christian mener det med fordommer mot samtidsmusikk i seg selv er en nokså uslitt klisjé, er han uansett ikke i tvil om at både samtidsmusikk og samtidskunst har en mer framtredende posisjon utenlands.
- I den forbindelse kan det nternasjonalt virke som om klassisk musikk er på vikende front. Det er grenser for hvor mange ganger Beethoven & Co kan spilles og likevel oppfattes som nytt og forfriskende, sier Eggen.
Trenger mer moderne fokus!
Han støtter kritikken mot musikkutdanningen i Norge som altfor konservativ.
- Den romantiske, klassiske perioden vektlegges altfor sterkt. Riktignok trenger vi historien for å vite hvem vi er, men utdanningen må vitaliseres for ikke å bli museal. Det naturlige ville vært å ha fokus på vår egen tid, og det er faktisk et nytt fenomen – sett i hundreårsperspektiv – at vi i dag er så opptatt av fortiden. Går man lenger tilbake i tid, vil man oppdage at fokus alltid var på sin egen samtid, hevder Christian Eggen.
Ny, norsk opera
Han har likevel hatt gleden av å være involvert i noe så sjeldent som en nyskrevet norsk opera, ”Barabbas”, skrevet av Ketil Hvoslef under musikalsk ledelse av Chrstian Eggen. Stykket hadde urpremiere på Den Norske Opera i april, og ble godt mottatt av kritikerne.
Også Eggen er fornøyd med resultatet. I hvert fall stort sett.
- Det er alltid noe som kan forbedres. Norge har praktisk talt ingen erfaring i å utvikle opera, så når komponisten legger uprøvd materiale på bordet, må det også gis anledning til prøving og feiling. Det er mange elementer som skal samstemmes: musikk, regi, scenebilde, dramaturgi.
Altfor strømlinjeformet
Men institusjonenes produksjonsmodeller fungerer ofte som en liten hindring på veien mot det optimale, påstår Eggen.
- De er blitt så strømlinjeformet at de ikke tar hensyn til at utvikling av ny kunst trenger større tid og rom enn nyoppsetninger av gamle klassikere gjør. Noe har sikkert med trange økonomiske rammer å gjøre, men jeg frykter det vel så mye handler om den manglende viljen til å satse på det nye, avslutter Megafon-aktuelle Christian Eggen.