Hopp til innhold

Noregs første varulv blei til på «gamlemåten»

– Det tek tid med ekte sminke, og tida er vår største fiende når vi lager film, seier filmregissør.

 Elli Müller Osborne forvandla til Vikingulven

SPELER VARULV: Skodespelar Elli Müller Osborne med test-sminke under det første stadiet i transformasjonen mot varulv.

Foto: Jim Udenberg / iMAGiNARiUM FX
Elli Müller Osborne

ULIK FARGE: Vikingulven har heterokromi, som innebærer ulik farge på augene. Her er skodespelar Elli Müller Osborne i ein tidleg fase av det digitale designarbeidet med augefargen.

Foto: Jim Udenberg / iMAGiNARiUM FX
Elli Müller Osborne

AVSTØYPNING AV ANSIKTET: Elli Müller Osborne har fått skallet hette på for å beskytte håret, før ho får dekka heile hovudet med flytande silikon.

Foto: Jim Udenberg
Elli Müller Osborne

KLAUSTROFOBISK: Heile hovudet hennar blir dekka med silikon, og deretter gips. I ca 20 minutt må ho sitte slik, til massen har størkna og kan skjerast av.

Foto: Jim Udenberg

I 20 minutt må skodespelar Elli Müller Osborne sitte musestille. Heile hovudet og halsen blir dekka med silikon og deretter gips.

Spesialist på praktisk sminke, Jim Udenberg, har fått oppgåva med å lage den handgripelege varulvsminka til «Vikingulven».

Når avstøypinga har tørka, deler Udenberg den i to ved øyra med ei lita sag. Først skreller han av gipsen frå bakhovudet og deretter ansiktet.

– Auge, øyre, og alt utanom nasebora var dekka i noko som kjentest som veldig lenge. Eg fekk litt klaus, seier Müller Osborne.

Ho speler det som truleg er Noregs første varulv, i den premiereklare «Vikingulven».

For Jim Udenberg var dette draumejobben.

– Då eg blei spurd om å jobbe med «Vikingulven» tenkte eg berre: «Wow!» Skal eg få lage varulv. Det står på bucket lista til så å seie alle som driv i min bransje.

Trossa den digitale revolusjon

Etter at det er teke avstøyping av ansiktet til Müller Osborne er det mykje arbeid i fleire etappar før varulven er klar for filming.

Digitale effektar har i stor grad teke over for gummimonster på film. Dei siste tiåra er det færre og færre som nyttar praktisk sminke, og det er ikkje lenger så mange som Udenberg, som framleis driv i dette faget.

Men til garasjen hans i Lier kjem framleis bestillingane, både frå norske og internasjonale filmar, på ekte gummitroll og varulvar.

Nyleg sende han av garde praktiske effektar til den komande Avengers-filmen «Ant-Man and the Wasp: Quantumania», med blant anna Paul Rudd og Michelle Pfeiffer i rollene.

Jim Udenberg

NIFS GJENG: Ei samling gummiprotesar frå ei lang karriere står utstilt i garasjen til Jim Udenberg.

Foto: Javier Ernesto Auris Chavez / NRK

– Det er definitivt færre slike jobbar i industrien i dag. Eg skulle ha drevet med dette i dei praktiske effektane si stordomstid.

Udenberg siktar til 1970- og 80-åra, då praktiske filmeffektar dominerte i filmar som «Planet of the apes» og «Star Wars».

Den store omveltinga kom i 1993, det same året Udenberg sat på skulebenken i heimstaten Minnesota i USA for å utdanne seg til special effects makeup artist.

Steven Spielberg sin «Jurassic Park», som hadde premiere det året, var ein revolusjon når det kom til den digitale effektbruken i film. Og måten dei praktiske effektane saumlaust smelta saman med det digitale.

Jurassic Park

MILEPÆL: Jurassic Park markerte eit tidsskilje i bruken av digitale effektar i film.

Foto: Universal

Udenberg, som ville lære seg kunsten å lage protesesminke, såg med uro på framtida for praktiske effektar, men valde å følge draumen han hadde hatt sidan han var 13.

20 år etter at kjærleiken lokka Udenberg til Noreg, er han ein av få i landet som kan kalle seg special effects makeup artist. Med jamlege førespurnadar trur han framleis på yrke sitt dei neste ti åra.

– Men når generasjonen, som nå veks opp med heildigitale effektar, byrjar å lage filmar, så vil lidenskapen for det praktiske forsvinne meir og meir, trur Udenberg.

– Meir verkelegheitstru

Regissøren til Vikingulven hadde eit stort ønskje om å bruke praktiske effektar så langt det var mogleg. Heile transformasjonen frå tenåringsjente til varulv, i tre ulike stadium, er dermed gjort med praktisk sminke.

– Det tek tid med sminke, og på settet er tida vår største fiende. Men håpet er at det følast meir ekte og at publikum opplever det sterkare når dei ser filmen, seier regissør Stig Svendsen.

Elli Müller Osborne

EIN VARULV BLIR TIL: Etter at Jim Udenberg har leika seg digitalt med ansiktet til Elli Müller Osborne og designa seg fram til korleis varulven skal sjå ut, byrjar han å forme oppå avstøypninga av Osborne sitt ansikt med såkalla monsterleire.

Foto: Jim Udenberg / iMAGiNARiUM FX
Vikingulven blir lagd

JOBBAR I TEAM: Special effects makeup artist Ragnhild Prestholt var ein del av teamet og har laga trinn to av transformasjonen mot ein varulv. Udenberg samarbeida også med sminkeavdelinga, leia av Siv Järbyn.

Foto: Jim Udenberg / iMAGiNARiUM FX
Vikingulven

FERDIG PROTESE: Når varulvprotesene omsider er ferdig forma, passer dei perfekt til Elli Müller Osborne sitt ansikt.

Foto: JAVIER ERNESTO AURIS CHAVEZ / NRK
Vikingulven

SISTE ULVESTADIET: Tredje og siste stadiet av transformasjonen der Elli Müller Osborne blir ein fullverdig varulv.

Foto: Jim Udenberg / iMAGiNARiUM FX

Også NRKs filmkritikar Birger Vestmo meiner «gammaldagse» praktiske effektar har nokre kvalitetar som framleis er vanskelege å atterskape digitalt.

Det er noko med teksturen og det følbare som gjer at det blir meir verkelegheitstru. Det gjer meg lykkeleg å sjå når filmar tek i bruk praktiske effektar der det gjer best resultat.

Trass ei klaustrofobisk ansiktsavstøyping, timar i sminkestolen, og intense dagar på sett med tung varulvprotese over heile overkroppen, er også hovudrolleinnehavaren nøgd.

– Det var ei sjukt kul erfaring. Det følast meir ekte når ein speler med sminke. Eg hadde aldri trudd eg skulle få oppleve det i den digitale tida vi lever i, seier Elli Müller Osborne.

Vikingulven

DIGITALT: Etter at Elli Müller Osborne sin karakter Thale har blitt transformert til varulv, er den 100 prosent digital.

Foto: SF Studios

Er du interessert i meir lesestoff om filmeffektar, sjekk ut sakene under:

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober