NRK Meny
Normal

Nordmenn strømmer dobbelt så mye som før

Marcus og Martinus, Aurora og Astrid S kan kanskje takke dine strømmevaner for at de gjør det så bra i utlandet.

Marcus & Martinus

STRØMMES SOM ALDRI FØR: Vi strømmer mer enn noensinne. Marcus & Martinus er to av mange norske artister som gjør det bra også utenfor Norges grenser. Kanskje fordi nordmenn strømmer mer enn aldri før. Vi har doblet strømmingen på kun få år, ifølge nye tall fra IFPI.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Kathrine Synnes Finnskog

NORDMENNS STRØMMING HJELPER NORSKE ARTISTER: Music Norways direktør, Kathrine Synnes Finnskog, mener flere norske artister kan takke norske strømmere for økt, internasjonal interesse.

Foto: ILJA C. HENDEL FOTOGRAF/ / © Ilja C. Hendel

Vi strømmer dobbelt så mye som for kun få år siden ifølge nye tall fra IFPI. I dag er 25 prosent av musikken nordmenn spiller gjennom strømmetjenester som Spotify, Tidal og Apple Music norsk.

– At et lite land med kun fem millioner innbyggere har et så stort lokalt repertoar er veldig bra, sier direktør i IFPI Norge, Marte Thorsby.

Dukker opp i internationale playlister

Norsk musikk tar stadig større plass i spillelistene våre. Music Norways direktør, Kathrine Synnes Finnskog, mener nordmenns strømming av musikk er én av årsakene til den økte interessen for norske musikere i utlandet.

– Når norsk musikk strømmes bra i Norge og resten av Norden, dukker de opp i playlister også internasjonalt. Det vekker en del interesse: Hvem er disse bandene? Hvor kommer de fra? Folk blir interessert i å sjekke ut mer fra det samme landet, sier hun.

Aurora på Palmesus 2016

AURORA: En av flere norske artister som vekker interesse også internasjonalt. Kanskje på grunn av nordmenns strømmevaner?

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

– Taket er ikke nådd

Artister som Kygo og Alan Walker er signert utenlandske plateselskap og er utelatt fra statistikken, men Marcus og Martinus, Astrid S og Aurora er noen eksempler på norsk-signerte artister som har gjort det bra i år.

– Bransjen har vært i omstilling. Det er en helt ny forretningsmodell som gjelder. Man må tenke helt annerledes hva angår markedsføring, oppbygning av artister, hvordan man gir ut musikk, formater og tidspunkter. Livsløpet til en artist er blitt helt annerledes i en streamingøkonomi, sier Thorsby.

– Norsk musikkbransje har vært i en omstillingsperiode. De begynner nå virkelig å komme godt inn i streamingverden. Vi ser fortsatt at tallene øker. Vi tror ikke taket er nådd, men at vi kommer til å se enda høyere tall de neste årene.