Hopp til innhold

Nordmenn er råest på nettbokhandel

Ingen kjøper så mye bøker på nett som oss nordmenn.

Nettbokhandel

MANGE AKTØRER: Noen nettbutikker er knyttet opp til forlagene, mens andre går på tvers av dem og selger fortrinnsvis bestselgere. Andre butikker er mer å regne som nisje-bokhandlere, noen er rene nettbutikker, mens andre er en fysisk bokhandels forlengede arm ut på Internett.

Foto: NRK

Vi handler mest bøker på nett av de nordiske landene. Med rundt 40 ulike nettbutikker, mangler det ikke på muligheter for å shoppe bøker online – først og fremst papirbøker, men ebøkene følger hakk i hel. I de fleste nettbokhandlene har man både mulighet for å kjøpe papirbøker og ebøker i dag. Men noen få satser nå på å være rene e-bokhandlere.

Våre nærmeste naboer i øst – svenskene – har like mange nettbutikker, store og små. Ifølge tall fra TNS Gallup kjøpes det noen flere bøker i Sverige, men fordelt på antallet innbyggere, handler vi nordmenn flest bøker per innbygger. Både nordmenn og svensker er dessuten like hyppige nettbrukere, ifølge undersøkelsen.

Blant nabolandene våre, er det finnene som handler minst på nett. Danskene ligger på nest sisteplass.

Bokmarkedet er dessuten den delen av den totale netthandelen som øker mest, og står for hele 19 prosent av omsetningen. Ifølge TNS Gallup finnes det blant de ti mest brukte online-butikkene som nordmenn handler i totalt, to store bok-aktører – Amazon.com og Bokklubben.no . De andre tingene som vi er mest glad i å handle på nett, er reiser og musikk.

Tøffere å skille seg ut

Det finnes altså en mengde av bøker å få tak i på nettet, og netthandelen brer seg. Utfordringen for den enkelte nettbokhandel blir dermed å skille seg ut i denne mengden av nettbutikker.

Nettbokhandelen Ebok.no , som eies av Schibsted, er en av mange norske butikkene. Men de har valgt å satse alt på e-bøker.

– Vårt fortrinn er at vi kun fokuserer på ebøker og det er bare det vi skal bli best på. I tillegg har Ebok.no som et Schibsted-selskap muligheten til å gjøre bruk av Schibsteds brede kompetanse både innen forlagsdrift og digitale markedsplasser, forteller daglig leder for Ebok.no, Rune Røsten.

En av landets største nettbokhandler, Adlibris.com/no , mener deres viktigste konkurransefortrinn er stort utvalg og lave priser.

– Vi har mer en 10 millioner titler i sortimentet, det vil si tilgjengelig for levering, på nettsidene våre. Vi har et fullsortiment av norske, svenske, finske og danske bøker, og også så vidt vi kjenner til, Norges største utvalg av engelskspråklige bøker fra England og USA, sier leder for Adlibris Norge, Beathe Melsnes.

Melsnes trekker også fram gunstige leveringstider på blant annet amerikanske titler, som et av denne nordiske bokhandelens fortrinn.

– Vi legger veldig mye ressurser på daglige ekspressleveringer fra alle våre leverandører, og samordner bestillinger fra alle leverandører til kundene i hele Norden, sier Melsnes.

Bok og nettbrett

Vi handler stadig flere bøker på Internett, i nettbokhandler - både tradisjonelle papirbøker og etter hvert også mer ebøker.

Foto: Colourbox

Lav pris og lett å betale

Adlibris har dessuten fokus på å holde prisene lave.

– Vi har også fokus på at du som leser og kunde skal få bøker så billig som mulig. Det betyr at vi alltid prissetter de bøker som har fri pris (norske utgivelser fra forlag som er med i forleggerforeningen har fast pris i utgivelsesåret) så lavt vi kan. God service, en funksjonell nettside og rask levering viktig for oss. Best hver gang, det er jo det som teller, sier Beathe Melsnes.

En av de litt mindre nettbokhandlene, som har solgt bøker i snart 15 år på nett, er bokhandelen Haugenbok.no i Volda.

– Haugenbok.no er den nettbokhandelen som leverer bøkene raskest. Vi har gode betalingsordninger, og et bra utvalg, sier Lars-Ove Hammer i Haugenbok.no.

Må tenke nytt

Nettbokhandlerne tenker stadig fremover, for å holde på kundene.

Enkle løsninger for ebøker er blant noe av det som brukerne ønsker. Det at nett-tjenesten Bokskya ikke falt i god jord hos leserne, har blitt forklart med at tjenesten var for komplisert og tungvint å bruke.

For nykommeren Ebok.no er det to store utfordringer de neste to årene, ifølge Rune Røsten.

– Forlagene må bidra til at relevante titler blir tilgjengelig som ebøker slik at utvalget blir attraktivt og aktuelt. Dessuten må Ebok.no utvikle så gode løsninger at brukerne finner det enkelt og interessant å lese bøker digitalt, sier Røsten.

Også for giganten Adlibris gjelder det å tilpasse seg nye tider og nye leservaner.

– Utfordringer i de nærmeste årene vil være overgangen til stadig større konsum av e-bøker, og tilpasningen til Internett, brukergrensesnitt, og shopping i andre terminaler enn pc’er, som mobiltelefoner og tabletsm sier Beathe Melsnes i Adlibris

Det blir også viktig å kunne tilby et stort utvalg e-bøker på alle språk, og en enkel distribusjonsmåte for disse produktene, ifølge Melsnes.

– Her vil brukervennlighet og enkelhet være sentralt for å lykkes. Utfordringen vil også være den endrede konkurransen, og trolig endrede inntektsstrømmer og lønnsomhet, når de nye rammevilkårene ikke krever samme fysiske distribusjon som i dag, og når verdikjeden vil bli kortere. Kanskje vil vi se en vridning mot andre produktmikser og sammensetning av tilbud i bokbransjen generelt og på internett spesielt, sier Melsnes.

Tilpasninger må til, enten man er stor eller liten, for å overleve. Dette er bokhandelen Haugenbok opptatt av.

– Det er vanskelig å si hva som kommer til å bli den største utfordringen de neste årene. Vi er i en bransje med sterk konkurranse med sterke aktører, slik at dette vil selvsagt være krevende, sier Lars-Ove Hammer i Haugenbok.no.

Dette er viktig, mener leserne

NRKbok spurte leserne om hva de mener er viktigst når de kjøper lesestoffet sitt på nett. Av de kriteriene som går igjen oftest, er prisen, utvalget og leveringstiden. Hvis det dreier seg om e-bøker, teller det også positivt om bøken som kjøpes er lett å laste ned til lesebrett.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Forsker, forfatter og blogger Eirik Newth synes at verdens største nettbokhandel – Amazon.com, som startet netthandel med bøker allerede i 1995 – bør være et forbilde for norske bokhandler.

– Utvalg, pris, tilgjengelighet og service. Det er er grunnen til at Amazon.com har vært min primære nettbokhandel for papirbøker og for ebøker i 15 år nå, sier Eirik Newth.

Eirik Newth

Eirik Newth mener at norske nettbokhandler har mye å lære av nettbutikken Amazon.

Foto: Ivar Grydeland / NRK

Newth ønsker at de norske nettbokhandlene gjør mer av det samme som har gjort Amazon til verdens største nettbokhandel.

– Det gjelder både stort utvalg av norske ebøker, anstendige priser, god tilgjengelighet, og ikke minst en helt annen holdning til kundene, sier Newth.

– Er det noen spesielle funksjoner eller muligheter som du savner fra nettbokhandlene?

– Applikasjoner som ikke krasjer, hadde vært en god start. Anbefalingssystemer av den typen som gjør Amazon så nyttig, hadde også vært kjekt å ha, og one-click shopping ditto, sier Newth.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober