Nordmannen som selger Danmark
Han snakker riksdansk, eller ”københavnsk”, slår raskt over til vestjydsk eller tar bornholmerdialekten som en innfødt!” Ikke så uvanlig kanskje dersom personen var dansk, men søndagens sølvsupergjest Geir Aasgaard Hansen er norsk. Gift dansk og er i dag direktør for tverrnasjonal markedsføring for Visitdenmark, institusjonen som skal markedsføre Danmark som turistland.
Norge er i dag det nest største turistmarkedet for Danmark. Det er bare Tyskland som er større, sier Aasgaard Hansen som i årene 1995 til 2002 var dansk turistsjef i Norge.
Like kjent som Coca-Cola
Da Aasgaard Hansen var dansk turistsjef i Norge hadde han som en av oppgavene og videreføre markedsføringen av slagordet og reklamen ”Det er dejlig å være norsk i Danmark”. Ubeskjedent nok sier han at denne slo meget godt an!
Vi gjorde en del undersøkelser om effekten av denne reklamen og tilbakemeldingen var at slagordet ”Det er deilig å være norsk i Danmark” var like kjent som merkevaren Coca Cola! Med andre ord: Den satt skikkelig!
Geir Aasgaard Hansen ble for 42 år siden født i Moss og som 3-åring flyttet han og familien til Danmark. Først til Helsingør og senere til Struer på nordvest-Jylland før kursen ble satt mot Norge igjen. Etter artium i Norge gikk veien på nytt til Danmark og Handelshøyskolen i København.
Noe spesielt med ”øerne”
Nordmannen som er ansvarlig for all internasjonal markedsføring av Danmark, har selv en forkjærlighet for de danske ”øerne” og i samtalen med programleder Haakon D Blaauw kommer han med flere eksempler på det. Bornholm har fått en spesiell plass i hans liv og sjel. Kanskje ikke så rart, for som han sier:
- Min kone er en åttendedels bornholmer!
Etter landbruk og industri er turismen i dag den tredje viktigste næringen i vårt skandinaviske broderland.
Næringen omsetter for 65 milliarder kroner og har vært i jevn vekst, sier søndagens sølvsupergjest.
NRK P1 Sølvsuper søndag 12. oktober 2008 kl. 07.03.