Les også: Fire av fem fra Idol
- Jeg mener at hvis man skal kun nominere de platene som selger mest, så faller litt av meningen bort. Da er det kun å kjøpe seg nominasjoner i form av tv-kampanjer. Så jeg tar skikkelig
avstand fra hele Nordic Music Awards. Det er noe av den verste søpla jeg har sett i hele mitt liv, sier Christer Falck til Musikknytt i NRK P1.
- En langsiktig plan
Til Nordic Music Awards er fire av fem nominasjoner i klassen beste norske nykommer fra Idol, i tillegg
Kjartan Salvesen er en av fire Idol-artister som er nominert i klassen for beste norske nykommer på Nordic Music Awards. Foto: Marit Hommedal, Scanpix.
til Odd Nordstoga. Og Christer Falck insinuerer at TV2 bruker dette konseptet for å fortsette å bygge Idolartistene sine.
- Jeg har nok en følelse av at dette er en måte å holde liv i selve Idolkonseptet. Jeg tror dette er noe annet enn bare å kåre de beste platene og at det er en langsiktig plan om hvordan man skal kunne holde liv i en hel kanal og artister som egentlig ikke har noe med musikk og artisteri å gjøre, mener Falck.
Pressetalsmann for TV2, både når det gjelder Idol og Nordic Music Awards, Bjarne Ljaastad, tar imidlertid avstand fra Christer Falcks insinuasjoner.
En kommersiell pris
- Det er på ingen måte slik. Det er sånn at Idolartister er nominert, rett og slett fordi de har solgt mange plater i Norge. Denne prisen er jo ikke bare norsk, men også svensk og dansk. De har ikke Idolartister, og dermed heller ingen Idoler å nominere, forklarer Bjarne Ljaastad.
- Så dette er ikke noe TV2 har gjort, det er en egen komité som har laget reglementet for nominasjonsprosessen, og har selvfølgelig ingenting med Idol å gjøre. Neste år kan det bli en helt annen situasjon, men i år er det sånn at mange Idolartister er nominert. Så får en mislike det om en er i det hjørnet.
- Vi har valgt at dette skal være en kommersiell pris. Den skal basere seg på andre kriterier enn det de andre prisene, Alarmprisen og Spellemannprisen, gjør. Det gjør dette til en demokratisk pris, siden det er folket som nominerer gjennom de platene de kjøper.
- Bare show
Men Christer Falck misliker den kommersielle formen denne prisen har.
- Det er vel sånn at de som har solgt mest er mest populære og skaffer mest seere. Og det er jo gjennomkommersielt, og har jo ikke så mye med musikk å gjøre, lenger. Det er bare show, og egentlig kunne man bare vist de beste reklamesnuttene. Det blir på en måte musikkens svar på Gullfisken. Det er vel ingen i norsk platebransje vi tilhører som tar denne prisen seriøst eller tenker noe særlig på den. Vi bare overser den, forteller Falck.