EU-kommisjonen har denne uka sagt klart ifra: Alle EU- og EØS-land må rette seg etter de siste endringene i EUs fjernsynsregler.
Dermed kan reklame for alkohol om kort tid bli vanlig på norske fjernsynskanaler.
- LES:
– Vil skvise ut de norske
Norsk bryggeribransje frykter at en slik endring vil gi tapte markedsandeler.
– Selskaper som Carlsberg og Heineken har størst muskler og vil utnytte seg av dette. I tillegg vil Warsteiner og Erdinger, som foreløpig selger lite i Norge, nå se en mulighet til å satse ekstra i det norske markedet, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.
Nome frykter de norske produsentene ikke vil kunne nå opp i et slikt selskap.
– Mindre bryggerier som Aass, Mack, Grans og alle mikrobryggeriene samt de tradisjonelle norske merkevarene som Ringnes, Frydenlund og Hansa vil bli taperne, sier han.
– Sett ned foten
I 1975 kom loven mot alkoholreklame, som gjorde det forbudt å reklamere for produkter med alkoholinnhold over 2,5 prosent.
Norge har siden hatt forbud mot slik reklame, og fikk unntak fra EUs reklamebestemmelser i EØS-avtalen i 1992.
- LES OGSÅ:
– Dette er et forbud som har fungert. Verken bransjen, konsumentene eller utsatte grupper knyttet til alkoholutfordringer ønsker å fjerne det, sier Knut Arild Hareide, påtroppende leder i KrF.
Hareide mener Regjeringen nå bør benytte seg av reservasjonsretten mot EU-direktivet – en vetorett en norsk regjering aldri har brukt.
– Når vi blir presset av EU-systemet til å oppheve en velfungerende alkoholpolitikk er det på tide å sette foten ned, sier han.
Hør saken fra Kulturnytt:
– Høy terskel for veto
Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Utenriksdepartementet har ledet dialogen med EU-kommisjonen.
Han sier beskjeden fra Brussel er entydig, men har fortsatt håp om at kommisjonen vil snu.
– Vi mener vi har sterke helsepolitiske argumenter for at et forbud fungerer. Vi venter nå på et skriftlig svar fra kommisjonen, slik at vi kan ta dette videre til EØS-komiteen.
– Blir det et veto?
– Å bruke et EØS-veto har det vært veldig høy terskel for, men i denne regjeringen har partiene forskjellig syn på det. Senterpartiet er av den oppfatning at de som framforhandlet vetoretten i EØS-avtalen var ved sine fulle fem, og at den er til for å brukes, sier statssekretæren.
Se Erik Lahnstein i debatt med Øyvind Korsberg (Frp) og Dagfinn Høybråten (Krf) om forbudet mot alkoholreklame: