Lørdag har stykket «Nemesis» verdenspremiere i Stockholm. Det er et svært kontroversielt og innholdsrikt stykke dramatikk som får de involverte til å uttrykk seg i diplomatiske vendinger.
Alfred Nobel skrev også dikt og teater
Søsterlig ømhet og incest, tortur og spark mot religion og kapitalisme er bare noen av temaene Alfred Nobel fikk plass til i sitt teaterstykke fra 1896. «Nemesis» var hevnens gudene, og i dette burleske stykket lar Nobel lar oss følge en seksuelt misbrukt datters forsøk på å drepe sin far, godt hjulpet av en kåt prest.
Brent
Nå settes stykket opp på Strindbergs Intima Teater i Stockholm. Anledningen er Nobelprisutdelingen og det faktum at et av de få gjenværende manuskriptene til Nobel nå er funnet.
De andre er brent, først og fremst for å redde Nobels ære, mener regissør Richard Turpin. Men problemet er ikke bare tematikken, det er også grunn til å stille spørsmål ved Nobels evner som dramatiker.
Mye
Teaterdirektør Ture Rangstrøm syntes først det ble for mye av det meste. Og noen Strindberg var han vel ikke, sier han.
- Flyten i dialogen har ikke den dramaturgiske følelsen. Han er kanskje ikke en dramatiker, men har gjort en dramatisk undersøkelse. Det er dette også, det er et eksperiment.
Fra det borgliknende scenerommet med vegger av operasjonshansker formulerer regissør Richard Turpin det slik.
- Om man vil ha ytterligheter så er dette perfekt, men den har en del av amatørens svakheter også.
Kulturnytt, NRK P2, 9. desember 2005