Hopp til innhold

No mar

Tormod Haugland er leder ved skrivekunstakademiet i Rauland, men skriver også selv. Hans siste roman har mye tankevekkende stoff, men har unødvendige språklige barrierer.

Det er mye som ikke er lett i denne verden. Å leve i opposisjon, skrive på nynorsk uten å legge for mye i dét, å leve i skyggen av sin berømte far og allikevel skape noe eget, under samfunnsvilkår som ikke lar seg like lenger. Tormod Hauglands jeg-figur, Ola Lande, er innom det meste i en roman som starter litt famlende, men som vinner seg, både i tempo og interesse, etter hvert som sidene skyter fart.

Forviklinger

Ola, sønn av Olav, berømt mulitkunstner og mediepersonlighet, har fått oppdraget med å forvalte farens verk, etter at han ”gikk bort”. Det siste lar vi stå i anførsler, ettersom kisten i hjembygdas jord er tom, og faren lever i en slags velgående hemmelighet i Berlin. En hemmelighet som ikke biter på alle, hører vi i begynnelsen av ”No Mar”, i det Ola har latt seg utsette for en gudstjeneste og møter farens kjæreste ved graven etterpå.

No mar
Foto: Forlaget Oktober

Det tar da heller ikke lang tid før faren nokså stillferdig dukker opp igjen og kladder til fylkeskommunens planer om å ikonisere ham for godt, og gjøre gård og verksted om til museum.

Farens nærvær er imidlertid ikke til stor beroligelse for Ola i det han etter ei riktig god, vestnorsk hjortegryte med tyttebær setter seg på toget til Oslo for å lansere den nyeste boka med farens tekster, redigert av ham selv – når sant skal sies; nokså tildiktet av ham selv.

Tungt å lese

Brekket i denne roman finner sted nettopp ombord i nattoget, ned mot Nesbyen, i grenselandet mellom drøm og to samtaler: en med den gamle vennen Konrad, som temmelig snydens holder et overraskende meningstungt foredrag om privatiseringen av samfunnet og nedbrytingen av demokrati og styringsformer som følge av dette og globaliseringen. Den andre, med to engelsktalende ektepar, der Ola Lande definerer seg som opposisjonist – som en del andre herremenn fra den siden av fjellet. At denne smule kjekkaseri skulle få nesten-fatale følger, kunne Ola ikke mye for.

Samtalene er med andre ord viktige også i denne Haugland-romanen. Så innholdsmettede som dialogene er, er det imidlertid beklagelig at forfatterens valg av nynorskform gjør dem vesentlig mer tungleste og mindre sannsynlige enn de trenger være. Mest iøynefallende er den oppstykkede rytmen som følger av de evinnelige sin, sitt og sine i stedet for å koste på seg en høyst legal genitivs ”s” i blant.

Når det er sagt; Haugland og hans Ola Lande har mye tankevekkende å si de fleste av oss. I blant er det også direkte morsomt.

Kultunytt, NRK P2, 15. januar 2007

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober