Det var Underholdningsavdelingens Johan Vigeland og Kjell Thue som satt i studio da den første Nitimen gikk på lufta. Som reportere hadde de med seg Jakob Skarstein i Bergen, Harry Westrheim i Tromsø og Odd Børretzen i Frognerkilen i Oslo.
Reiseradioen var starten
På begynnelsen av sekstitallet var det oftest sendepause i NRK Radio klokka ni om morgenen. Den varte fram til "Valutakursene" kl 11.20. Helt fram til sommeren 1963. Da startet Johan Vigeland opp noe han kalte "Reiseradioen". Kjell Thue var med på dette prosjektet, som viste seg å bli en suksess. Etter to sesonger bestemte de to seg for å forsøke også utenfor ferietiden.
Nitimegjengen feirer 15. årsjubileum. Fra venstre: Gunnar Haugan, Ingrid Sahlin-Sveberg, Kjell Edlund, Jon-Anders Helseth, Kåre Hegseth, Janecke Tønnesen, Erik Heyerdahl, Karin Marthinson og Kjell Thue.
Mange navneforslag
-Det største problemet vårt var faktisk å finne en god tittel på programmet. Vi hadde mange forslag framme, men ble sittende igjen med "Nitimen". Og det navnet har jo vist seg å ha livets rett, forteller Thue.
Det er blitt mer enn 10.000 sendinger fra Nitimestudio på Marienlyst, fra NRKs mange distriktskontorer og fra de kommunene som i sin tid ble trukket ut til å stå som vertskap for hele Nitime-sendinger.
I dag lager Nitimegjengen i Underholdningsavdelingens radioredaksjon omlag 500 timer radio hvert år, - med nærmere 6000 forskjellige reportasjer og innslag.
En del av Nitime-gjengen på 90-tallet. Fra venstre Knut Bjørnsen, Sverre Martin Gunnerud, Kjell Edlund, Hege Øygaren, Ida Berntzen og Ruben Friis.
Kåringer
Foruten de mange lørdagskonkurransene og ninøttene,har kåringene vært et av Nitimens særpreg.
Etter at fårikål ble kåret til selve Nasjonalretten i 1973, har Nitimens lyttere siden blant annet valgt ut nasjonalfisk, nasjonalplante, nasjonaldyr, nasjonalvise, nasjonalbilde, nasjonalkake, nasjonalfoss og "det norskeste" (brunosten).
Det har fått kvikke stemmer til å utrope Nitimen til "Norges nasjonalprogram", noe redaksjonen ikke har problemer med å leve opp til.
Originalen
Siden starten i 1965 er det blitt mange plateprateprogram og underholdende magasinprogram i norsk radio, både i NRK og andre steder. Men det er lite som tyder på at den økende konkurransen skal føre til at lytterne svikter det tradisjonsrike programmet.
-Publikum oppdager stadig vekk at vi er originalen, sier dagens prosjektleder for Nitimen, Øystein Saxvik. Han peker på at Nitimen langt fra forvalter noen død tradisjon. Sendingene samler hver dag nærmere 700.000 lyttere i alle aldre i alle deler av landet. Og det blir altså stadig flere som velger Nitimen som formiddagsunderholdning...