I dag publiserte SSB rapporten Norsk mediebarometer 2015, som forteller om medievanene til nordmenn.
Nettavis-bruken synker
Tallenes tale viser at ikke bare papiravisene fortsatt går nedover, men nå synker også nettavis-bruken hos nordmenn for første gang siden 2002.
– Det er ikke noen overraskelser her, sier medieekspert Lasse Gimnes til NRK.
– Når det gjelder nettaviser ser vi at konkurransen har blitt enormt stor på grunn av sosiale medier. Ikke bare fra Facebook, som ifølge TNS Gallup har en daglig dekning på rundt 75 prosent, men én av de store vinnerne er Youtube og andre streamingkanaler, sier han.
Men også total internett-bruk har en forsiktig negativ utvikling, og dèt for første gang siden 1997. Det synes Gimnes derimot er veldig overraskende.
– At nettavisene går ned forstår jeg, men at den totale internett-bruken går ned er det vanskeligere å forklare. TNS Gallup ser i sine tall en økende bruk av sosiale medier og streaming, forteller han.
Færre leser e-bøker
At e-bøker har fortsatt ikke fått fotfeste i Norge, er også noe Gimnes noterer seg utifra tallene, som fortsatt er negative.
– Nordmenn er langt mer tro mot papirboka, det er veldig konservativt og det virker som den trykte boka står nær det norske folk, sier han, men utelukker ikke at mediet fortsatt kan se en positiv utvikling i framtiden.
– Det er noen kanaler som vokser enormt, mens andre trenger litt mer tidm sier Gimnes.