Hopp til innhold

Netflix' premierefilm buet ut under filmfestivalen i Cannes

CANNES (NRK): Filmen «Okja» var kontroversiell allerede før den premieren under filmfestivalen i Cannes. Enda verre ble det da teknikken sviktet.

okja

IKKE TEKNIKKEN MED SEG: Skuespiller Tilda Swinton spiller en av hovedrollene i Netflix' film «Okja». Ironisk nok sviktet teknikken da strømmegiganten skulle vise filmen for Cannes-publikummet.

Foto: Kimberly French / AP

Kresne filmjournalister i Cannes luktet en skandale fredag morgen, da pressevisningen av Netflix-filmen Okja måtte stanses etter 8 minutter på grunn av tekniske problemer.

Grunnen var ifølge The Hollywood Reporter at filmen ikke hadde riktig format for kinolerretet. Både toppen og bunnen av bildet var borte, skriver nettsiden.

Slike tekniske tabber er svært uvanlig på filmfestivalen i Cannes, der alle visninger blir nøye testkjørt natten før, med teknisk utstyr og personell som skal være førsteklasses.

Likevel gikk det feil med «Okja», som riktignok ble startet i riktig format til slutt, men da hadde det allerede gått 20 minutter siden oppsatt tid, noe som kaster en skygge over både filmens avgjørende pressevisning, og dens rykte i Cannes.

Krangler med franske kinoer

Den tekniske svikten kommer på toppen av en allerede veletablert misnøye mot filmen.

For første gang er to Netflix-filmer om bord i den celebre hovedkonkurransen om Gullpalmen.

Science fiction-filmen «Okja», regissert av sørkoreanske Bong og med skuespillere som Tilda Swinton og Jake Gyllenhaal, er én av filmene.

At strømmegiganten er med i den ærverdige hovedkonkurransen, blir møtt med skepsis av flere, blant annet festivalens juryleder – den spanske regissøren Pedro Almodóvar.

Da filmfestivalen åpnet, onsdag 17. mai, sa han at det ville være et stort paradoks dersom den gjeveste prisen gikk til en film som ikke kan vises på kino.

Netflix har nemlig nektet å vise både «Okja» og «The Meyerowitz Stories» på franske kinoer, fordi reglene tilsier at de ikke kan vises på nett før tre år etter de har blitt vist på kino.

Will Smith forsvarer Netflix

will smith vinker under filmfestivalen i Cannes

JURYMEDLEM: Will Smith under åpningen av filmfestivalen i Cannes onsdag 17. mai.

Foto: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

Pedro Almodóvar har møtt motstand fra andre i juryen.

Skuespiller Will Smith hedret Netflix under åpningen av festivalen, og sa også at det ikke var noen konflikt mellom strømming og kino-titting.

– Jeg har tre barn hjemme. De er på kino to ganger i uken, og ser Netflix utenom. Det er ingen konflikter mellom strømming og kinobesøk. Noen filmer vil de se på stort lerret for å bli blåst over ende. Noen filmer vil de se på Netflix. Det er to ulike visningsformat. Faktisk er Netflix en berikelse, for de får oppleve filmer og filmskapere de ellers aldri ville oppdaget.

Han la ikke skjul på at han var uenig med jurylederen:

– Jeg ser fram til å slå hånden i bordet og være uenig med Pedro Almodóvar. Jeg ser fram til en god juryskandale, fortalte Will Smith til fransk TV da festivalen åpnet.

Mens Netflix-sjefen Reed Hastings har anklaget det franske film-etablissementet for å vende Netflix ryggen, så har en av strømmetjenestens mest profilerte skuespillere valgt å tale kinoenes sak.

– Vi blir kritisert akkurat nå fordi vi ikke har hatt dette mediet før. Men kinoene vil alltid være førstevalget. Jeg synes det er dårlig at folk ser film på telefonene sine. Det er ikke realt overfor filmmakerne, sier Robin Wright, som spiller Claire Underwood i «House of Cards», ifølge Ap.

Regissøren bak «Okja», Bong Joon Ho, tar kontroversen med stor ro, ifølge Variety.

– Alle filmer blir til slutt arkivert på DVD, Blu-ray og andre digitale medier etter en periode med kinovisninger. Siden det er alle filmers livssyklus, tror jeg ikke en film finansiert av Netflix spiller en stor rolle for meg som filmskaper, sier han.

Claire Underwood

ROBIN WRIGHT: Kvinnen som spiller Claire Underwood i «House of Cards» mener film er best på kino.

Foto: David Giesbrecht / Netflix

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober