I dag var Europas kringkastingssjefer samlet i Oslo for å blant annet diskutere allmennkringkasteres fremtid i mediemarkedet.
Anledningen var Den europeiske kringkastingsunionen, EBU, sitt årlige møte – som denne gang arrangeres i Norge.
Blant de inviterte var også Netflix-sjef Reed Hastings, som leder strømmetjenesten som nå har rundt 150 millioner betalende brukere over hele verden.
Hastings frykter ikke for fremtiden til allmennkringkasterne.
– Tenk hva dere gjorde da dere gikk fra radio til TV, det var et kjempesteg. Nå skal dere bare få TV over på internett, sa han i en samtale med BBC-sjef og EBU-president Tony Hall.
– Lineær-TV vil vare i rundt 50 år til. Internett og lineær TV vil leve side om side. Men internett er fremtiden, fortsatte han.
– Frykter Fortnite
På spørsmålet om hvem som er Netflix sine største konkurrenter svarer Hastings at det er folks tid de konkurrerer om:
– I det daglige konkurrerer vi mye med andre tv-kanaler, som dere allmennkringkastere. Men det finnes en helt annen verden ved siden av dette, som videospill og Youtube. I dag bruker folk syv ganger mer tid på Youtube enn på Netflix. Det er en utfordring.
Han frykter at det han kaller deres kunstform skal bli avleggs:
– Vi må jobbe for at TV-serier og filmer ikke blir som operaen, som en gang var en allmenn kunstform, men som ble stadig mer nisjete og smalt.
– Nevner «Skam»
På spørsmål fra BBC-sjefen om hvordan allmennkringkasterne, som NRK og BBC, fortsatt kan samle folk nevner Hastings en norsk tv-serie:
– Serier som «Skam» er et godt eksempel på hvordan allmennkringkastere fortsatt kan samle folk ved å lage innhold som skaper samtale og som utfordrer, på tvers av landegrenser.
Netflix-sjefen bruker også tid på å rose NRKs strømmetjeneste NRK TV.
– NRK gjør en veldig god jobb med appen NRK TV. Den er enkel å bruke og er tilpasset både stor og liten skjerm, sa han.
Vil ikke begynne med sport eller nyheter
Hastings fikk også et spørsmål om det kan være aktuelt for Netflix å begynne å sende sport eller nyheter.
– Nei, det er ikke aktuelt for oss nå. Sport er veldig dyrt. Og nyheter virker veldig krevende. Vi ønsker å lage innhold som folk kan se når de vil, og som de kan «binge» – altså se mange episoder rett etter hverandre – om de ønsker, sa han.