Hopp til innhold

Netflix lover eksklusive TV-serier

Netflix lover å lansere nye, eksklusive TV-serier hver sjette uke fra neste år av. – TV-bransjen har ingen grunn til å frykte oss, sier innholdssjef Ted Sarandos.

Ted Sarandos, innholdsansvarlig hos Netflix

Ted Sarandos, som er innholdsansvarlig hos Netflix, mener at strømmetjenester og TV-kanaler kan leve bra side om side med hverandre.

Foto: Daniel Eriksen, NRK

Den verdensomspenndene aktøren innenfor nettstrømming av TV-serier og filmer lanserte onsdag sin tjeneste i Norge.

Fra før av har Netflix over 27 millioner abonnenter, som for en månedlig pris har adgang til et stort utvalg filmer og TV-serier. Det dreier seg både om innhold som allerede er vist på TV og eksklusive serier som Netflix selv har bestilt, og innholdet kan ses på et utall ulike plattformer.

Les NRKs teknologiekspert sin dom over Netflix: Netflix er på plass i Norge

I tillegg til Netflix, tilbyr også Viaplay en lignende tjeneste, mens HBO Nordic kommer på banen om kort tid. Alle tar 79 kroner i måneden, og kampen om nettkundenes gunst blir beinhard.

For eksempel varsler HBO Nordic at de vil tilby episoder fra serier som «True Blood», «Game of Thrones» eller «Boardwalk Empire» kun ett døgn etter at de er vist på amerikansk TV.

Tom Willerer i Netflix forteller om den nye måten å se tv på.

Video: Se demonstrasjonen av hvordan du bruker Netflix.

Ingen grunn til å skjelve i buksene

Aktører i TV-bransjen er nervøse idet man står overfor en revolusjon som kan føre til like store omveltninger som man har opplevd i musikkbransjen.

Men sjef for innhold hos Netflix, Ted Sarandos, mener at TV-bransjen bare kan slappe av.

– De kommer til å se at Netflix er venn med både TV-seere og TV-kanalene. Vi sikrer oss innhold fra TV-kanalene etter at de har vist det. Vi vil dermed kunne tilby komplette sesonger av ulike serier etter at TV-kanalene har vist alle episodene. Vi bygger opp en stor seerskare mellom sesongene, som da vil følge en ny sesong på TV-kanalene – i tillegg til at vi betaler høye priser for lisensene, sier han.

Han bruker serien «Walking Dead» som et eksempel. Da sesong tre hadde premiere på amerikansk TV var seertallene to millioner høyere enn ved de tidligere sesongene – noe han mener skyldes at serien fikk bygd opp en ekstra fanbase på Netflix.

The Walking Dead

Netflix har fått kreditt for at seertallene økte dramatisk da sesong tre av «The Walking Dead» hadde premiere på amerikansk TV.

Foto: Gregory Bull / Ap

– Det har vi fått kreditt for hos TV-selskapet som produserte serien. Og det samme har skjedd med «Breaking Bad» og «Mad Men» i USA, sier han.

Sarandos røper at de er i diskusjoner med både NRK og TV 2, og regner med å kunne tilby noe av deres innhold i løpet av de kommende månedene.

– Er de villige til å gi dere noe?

– Det tror jeg, det handler bare om forhandlinger, sier han.

Ser fram til «Lilyhammer 2»

Netflix har tilbudt «Lilyhammer» til sine abonnenter, og er ansvarlige for at serien har blitt sett av svært mange også utenfor Norges grenser. Over 1,5 millioner unike brukere har sett alle åtte episodene av første sesong av «Lilyhammer» på Netflix.

Nå ser Sarandos fram til sesong 2, som er under arbeid.

– Vi er veldig spente. Jeg møtte Steven Van Zandt i forrige måned, og han har pause i turneen med Bruce Springsteen for å være med under utviklingen av nytt manus. De begynner å filme i januar, og vi får se en ny sesong i løpet av 2013, sier han.

Sarandos sier at NRK har rettighetene til å vise serien først i Norge. Men i USA, Canada og Latin-Amerika vil Netflix ha førsteretten.

Premiere Lilyhammer NY Steven Van Zandt

Steven Van Zandt og resten av «Lilyhammer»-gjengen er godt i gang med å lage sesong to av serien som har gjort stor suksess på Netflix.

Foto: Evan Agostini / Ap

Varsler eksklusive serier

Sarandos sier at innholdsfordelingen mellom internasjonale produksjoner og norsk innhold vil være cirka 80/20, noe han mener er sammenfallende med hva slags serier og filmer som etterspørres her.

– Vi fyller hele tiden opp banken med innhold, og vi vil etter hvert få mer informasjon om hva norske seere foretrekker når det gjelder både opprinnelsesland og sjanger.

– Blir det stor forskjell på innhold mellom Norge og USA?

– Innholdet er forskjellig i alle land. Vi forhandler om innhold fra land til land og fra tittel til tittel. Vi jakter globale lisenser, men må samtidig endre på flere tiårs gamle TV-regler rundt lisenser, og det er en stor jobb å gjøre. Men for eksempel får man filmer fra Warner Brothers i Norge, men ikke i USA.

I tillegg til å vise flere store amerikanske serier som har blitt vist på TV, varsler Sarandos flere eksklusive serier på Netflix i 2013.

  • «House of Cards», en remake av BBCs politiske thrillerserie fra 1990-tallet. Kevin Spacey er blant skuespillerne, mens stjerneregissør David Fincher er produsent.
  • «Arrested Development»-gjengen er samlet sammen igjen av Netflix for å lage en ny sesong – sju år etter at serien ble lagt ned.
  • «Hemlock Grove», en gothic horror-serie, som Sarandos omtaler som «Twin Peaks med monstre».
  • «Orange Is The New Black», en komiserie med handlingen lagt til et kvinnefengsel.

Sarandos sier at alle episodene til hver av disse TV-seriene vil legges ut samtidig, og at dette gjelder for hele verden.

Netflix

I tillegg til Netflix, tilbyr Viaplay allerede en lignende tjeneste, mens HBO Nordic kommer på banen om kort tid. Alle tar 79 kroner i måneden for sin tjeneste.

Foto: Remy Haynes

– Hvordan ser TV-landskapet ut om fem år?

– Jeg tror at TV-industrien blir enda mer sentrert rundt on demand-tankegangen. TV vil bli bedre på direktebegivenheter som når ut til mange, som OL og Fotball-VM. Sånne som oss blir store på å la enkeltpersoner selv velge innholdet de vil ha når de vil ha det, sier han.

Sarandos sier at den store utfordringen for TV er at det ikke lengre holder å lage en god serie.

– Den må lanseres på riktig tidspunkt og plasseres riktig i sendeskjemaet. Ellers kan det floppe. Og da mener vi at tidspunktet for når serien sendes, bør være mindre viktig. Det viktige blir da å finne en serie som du liker utrolig godt, hvor det ligger tre sesonger klar og venter på deg.

Utbyggingen bestemmer

Lignende strømmetjenester for musikklytting, som Wimp og Spotify, har bidratt til at musikksalget stuper.

– Vil folk i det hele tatt eie filmer og serier på Blu-Ray eller DVD i fremtiden?

– Der endres bildet raskt med oppvoksende generasjoner. Unge i dag har ingen interesse i å eie filmer eller plater, mens jeg fortsatt kjøper DVDer og CDer. Jeg tror at mye avhenger av hvor raskt infrastrukturen for bredbånd utvikler seg på verdensbasis. I mellomtiden vil fysiske media finnes, sier han.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.