"På nett med byen"
Edderkoppen teater
Med: Anne Marit Jacobsen, Linn Skåber, Geir Morstad, Brede Bøe og Cheezy Keys.
Regi: Tom Sterri
-Det er med en ganske stor spenning man går innn i et nytt Edderkoppen. En trgaisk eksplosjon i 1999 slettet ut tetaret på St. Olavs plass og gjorde at man trodde at et stykke revyhistorie var over, innleder Andreas Diesen.
-Men det nye Edderkoppen står der som en Fønix som har reist seg av aske og ruin, fortsetter Rune Alstedt entusiastisk. -Med edderkoppnett i taket, to balkonger er det blittm med -dessverre- etter rapport fra sidebalkongen: skal man se revyen godt, bør den sess forfra.
Så er premiereløve Diesen klar til å beskrive revyen: -Det er litt vanskelig. Men jeg vil sammenligne den med et måltid der første akt er forrett og andre akt er hovedrett og en lett dessert. Men Linn Skåber og Anne Marit Jacobsen som deilige kremboller...
Diesen & Alstedt
-Det er lett å la damene ha rangen, istemmer premiereløve Alstedt. -Det er jo blitt en damenes høst, dette. Først med Ingrid Bjørnov, så Kjersti Holmen og Hege Schøyen. Og så her på Edderkoppen: Linn Skåber og Anne Marit Jacobsen, to prima primadonnaer og revygjøglere av rang.
-Først Linn Skåber, fortsetter Diesen, -med en mimikk og et scenetekke man MÅ falle for. Og i tillegg har hun skrevet flere av revyens beste og morsomste tekster. Hennes sminkedame i første akt og hennes "spiderwoman" i andre akt er herlige revyskikkelser, - selv om de har merkbare likheter i spillestil.
Alstedt fortsetter med Anne Marit Jacobsen: -Hun har en revyperle i første akt. Som overklassefrue på valium-tur som slåss for retten til å ha sin egen strandlinje, er hun utrolig morsom. Og det i et herlig samspill med Linn Skåber som selvfølgelig også har skrevet nummeret. Anne Marits vestkantfrue på benk er også herlig. Hun blir rett og slett bare bedre og bedre, -selv der en tekst ikke er 100% velskrevet, kan hun gjøre nummeret til en latterkaskade!
-Henne vidunderlige, varme tolkning av Oslo-stemningen til en gammel musikallåt, er delikat. Nå går hun snart Monica Zetterlund en høy gang, legger Diesen til, -og fortsetter: -I første akt hadde jeg vondt av Geir Morstad som slet med et nummer om en korpsfar -ikke noe galt med tolkningen- mennummeret satt bare ikke helt. Men han kom sterkt tilbake i andre akt med en tragikomisk slankehistorie, hysterisk morsomt skrevet av Rune Dahl Bjørnsen og festlig framført av Morstad.
Alstedt er enig: -Og i et operanummer -som dessverre var i lengste laget- gjorde han en feiende flott Bjarne Brønnnbo
i samspill med utrolige Cheezy Keys. De har en musikalitet og spilleglede man må frydes over, -men det fremdeles litt for mange armer og bein. Mer kontoll over faktene og det blir helt perfekt! Men uansett hvor dyktige de er, instruktør Sterri gjør den store feilen å overforbruke dem, og for mye av det gode er aldri et gode.
-Likevel må nevnes "Langt uti skogen" i første akt, velskrevet og elegant, mener Diesen. -Og "En kul tur i Oslo" i andre akt: et meget oppfinnsomt og velskrevet nummer der alle grep tas i bruk. Koreograf Jonas Digerud må få stor del av æren,-det også for et absurd ballongnummer.
-Brede Bøe gir oss nok en gang sin for såvidt strålende parodi på fotballtrener Nils Arne Eggen, men vi har nå sett DEN før, OFTE før, og Eggen er jo ikke akkurat høyaktuell i mediebildet, da. Derimot gjør Bøe en kirketjener, herlig utpønsket, som nok blir en revyklassiker, tror Alstedt. - En sketsj mellom Morstad og Bøe der vi presenteres for en plageånd vi alle gjenkjenner, er virkelig treffende.
Det er på sin med en oppsummering og premiereløve Diesen innleder: -Fordi man etter en feiende åpning av første akt kommer inn i et slags heng og en liten stund i en slakk nedoverbakke -med untak av Skåbers sminkedame, tar det ikke skikkelig av før midtveis i akten. Annen akt kan derfor ses som en slags opptur med langt strammere regi og flere skikkelige høydepunkter.
Alstedt fortsetter: -Felles for mange av de musikalske numrene, er at de har èn runde av melodiene for mye, -og man tenker stadig på det gamle uttrykket "kill your darlings".
-En ting jeg savnet mer enn noe, er det store, elleville revynummeret der vi fikk oppleve Skåber, Jacobsen, Morstad og Bøe i samspill som de fine revykunstnerne de er. Jeg skulle så gjerne ha opplevd den riktig "fete revylatteren" en gang, sukker Diesen.
Men på Nitime-blinken er de to premiereløvene enige om at dette fortjener en sjuer, - Diesen vil ha den tettere inntil åtter-streken enn Alstedt...