Hopp til innhold

Nesten like mange kvinner som menn spiller dataspill

I løpet av de siste årene er antallet kvinner som spiller dataspill nesten doblet i Norge. Dermed oppstår også behovet for flere kvinnelige hovedkarakterer i spillene, mener spilljournalist.

Nesten like mange kvinner som menn spiller dataspill. Dermed blir det behov for flere kvinnelige figurer

LIKESTILT: Nesten like mange kvinner som menn spiller dataspill. Dermed blir det større etterspørsel etter kvinnelige spillfigurer.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at antallet kvinnelige spillere i aldersgruppen 16–79 år økte fra 27 prosent i 2007 til 44 prosent i 2013. Til sammenligning spiller 50 prosent av mennene i samme aldersgruppe dataspill i løpet av en uke.

Tendensen er den samme i større land, som for eksempel i USA, og begynner nå å prege spillbransjen.

– Etter hvert som det har blitt flere av oss de siste årene, har kvinner og andre som ønsker mer variasjon når det gjelder kjønn i spill, begynt å rope høyere. Det har kommet mer kritikk mot spillutviklere som kun satser på mannlige hovedroller, eller som har veldig stereotypiske kvinnelige figurer, sier film- og spilljournalist i Filmpolitiet Marte Hedenstad.

Marte Hedenstad

ETTERLYSER FLERE: Marte Hedenstad mener spillbransjen må tørre å satse på flere kvinnelige hovedfigurer.

Foto: Jon-Annar Fordal

Kommer flere kvinnelige figurer

Hedenstad dekket spillmessen E3 i Los Angeles tidligere i år, der flere av verdens største spillutviklere lanserer nye spill. Blant annet annonserte utviklerne bak de populære FIFA-spillene at det for første gang blir mulig å spille med kvinnelandslag.

– Der var det flere spill enn tidligere som hadde kvinner i hovedrollen, eller der man kunne velge mellom mannlige eller kvinnelige hovedfigurer. Det viser forhåpentligvis at spillbransjen har fått øynene opp for spillerne som ønsker mer variasjon.

Hun mener fremdeles at bransjen har et stykke igjen før andelen kvinnelige spillere reflekteres i spillene og i bransjen.

– Spillbransjen må tørre å satse på kvinnelige hovedroller og legge fra seg tanken om at det ikke selger. Vi trenger også flere kvinnelige spillutviklere, sier Hedenstad.

Mener debatten er deprimerende

En undersøkelse gjennomført av NTNU tidligere i år viste at halvparten av kvinnene som spiller nettspill skjuler identiteten sin for å unngå trakassering.

Stine Thordarson Moltubakk

DEBATTKLIMA: Spillblogger Stine Thordarson Moltubakk mener kvinner fryses ut av debatter rundt spill.

Foto: NRK

Selv om nesten halvparten av dem som spiller er kvinner, preges fortsatt miljøet av en machokultur, mener spillblogger Stine Thordarson Moltubakk.

– Det er av og til litt deprimerende å se diskusjonen som foregår på nettet. Mange kvinnelige spillere har blitt utsatt for en form for trakassering. Det gjør at mange vegrer seg for å delta i diskusjoner om spill. Kvinner mottar kritikk som handler om kjønn og ikke om det de faktisk sier.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)