NRK Meny

Nesten 200.000 nordmenn skriver egen blogg

Fem prosent av den norske befolkningen over 14 år har egen blogg. – Jeg tror det vil bli flere, og mer populært, sier jurymedlem i Vixen Blog Awards, som går av stabelen i kveld.

Bloggere

LUKRATIVT: Norske bloggere kan tjene opp mot 100.000 kroner for et blogginnlegg, men kun en liten promille av det totale antallet tjener store penger.

Foto: skjermdump / NRK
Jorun Sofie F Aartun

JURYMEDLEM: Jorun Sofie Artun har skrevet boken «Avkledd – på innsiden av norsk motebransje» og jobber som journalist i Dagens Næringsliv.

Foto: Aschehoug

196.000 nordmenn over 14 år har sin egen blogg, viser ferske tall fra TNS Gallup.

I kveld skal de beste bloggene feires på Vixen Blog Awards, en prestisjefylt utdeling av priser i bloggosfæren.

I juryen sitter blant annet Jorun Aartun, som ikke blir overrasket av at nesten 200.000 nordmenn har egen blogg.

– Jeg er ikke overrasket. Norge har ligget langt fremme i digitaliseringen i lang tid. Jeg synes det er gledelig, fordi det kan bidrar til mangfold, sier Aartun.

Antall bloggere kommer til å øke

Tallene NRK har fått fra TNS Gallup viser bare nordmenn fra 15 år og oppover, noe som gir grunn til å tro at det finnes langt flere bloggere enn 196.000.

Aartun tror antall bloggere kommer til å øke ytterligere i tiden fremover.

– Jeg tror de vil bli flere, og det vil bli mer populært – selv om konkurransen innenfor noen felt allerede er hard. Man har så mange muligheter med sin egen blogg, man er jo sin egen redaktør, markedsfører og så videre. Mediebransjen står foran store utfordringer, og det å være en sterk profil og meningsbærer har en tiltrekningskraft, sier jurymedlemmet, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Grafikk bloggere
Foto: lev dolgachov/NRK

60–70 prosent bryter loven

Forfatteren og DN-journalisten mener de 196.000 bloggerne har en stor utfordring foran seg.

– Men det er et høyt tall. Det er heller ikke uproblematisk.

Aartun forteller at juryen har foretatt en omfattende kartlegging av bloggernes aktiviteter.

Undersøkelsen viser at 60–70 prosent av norske bloggere bryter markedsføringsloven og/eller åndsverkloven når de poster ting på egen blogg og når det legges videre ut på sosiale medier, som NRK meldte tidligere denne uken.