Hopp til innhold

Nervøse Stjernekamp-deltakere før opera: – Den største utfordringen er alt

Den mest fryktede sjangeren står for tur for de seks gjenværende Stjernekamp-deltakerne, som i kveld skal få bryne seg på opera. – Absolutt alt er en utfordring, mener Jørn Hoel, som kanskje har det vanskeligste utgangspunktet.

Jørn Hoel mener opera er den soleklart største utfordringen i Stjernekamp.

Jørn Hoel vurderer å henge opp ørene for å forberede seg til opera.

Solveig Kringlebotn

Solveig Kringlebotn har coachet de gjenværende deltakerne gjennom opera denne uken.

Foto: Presse

Den klassiske musikksjangeren med de voldsomme kostymene, høye tonene og vanskelige tekstene tar årevis å lære - deltakerne i Stjernekamp har hatt én uke på seg.

Jørn Hoel karret seg videre etter å ha havnet blant de tre med færrest stemmer sist uke, og nå ønsker han å lykkes med opera. Han har valgt å gjøre en svært kjent låt, «Nessun Dorma» fra Puccini-operaen Turnadot, som er gjort berømt av Luciano Pavarotti.

– Den største utfordringen er alt. Absolutt alt. Å huske teksten, huske melodien, prøve å puste, prøve å få til alle disse M-ene, prøve å få alt inn i en matrett. Hvis jeg klarer å lage denne retten på lørdag, har jeg fått det til, sier han.

Vanskelig utgangspunkt

Men Jørn var en av de som imponerte ukens coach og sjangerekspert Solveig Kringlebotn mest på øving tidligere i uken.

– Jørn Hoel overrasket. Han har det vanskeligste utgangspunktet, siden han har en defekt på stemmebåndene som gjør at stemmebåndene ikke lukker seg, sier hun til NRK.no.

Den nemlig brusk på stemmebåndene som gir Jørn den karakteristiske hese klangen som er hans særpreg, men den er en utfordring i opera.

– Så det at han klarte å synge så bra hadde jeg aldri trodd, sier Kringlebotn.

Selv håper Jørn at han nå får til denne «matretten» av en opera-arie som han kaller det, i det han beskriver som den soleklart vanskeligste sjangeren i Stjernekamp. Han håper å imponere både Kringlebotn og kokk Eyvind Hellstrøm !

– Jeg har så sinnssykt lyst å få til akkurat dette, sier han.

Fysiske øvelser

Solveig Kringlebotn har vært sjangerekspert i alle sesongene av Stjernekamp, og er en av Norges mest berømte sopraner. Hun har sunget på store operahus som Metropolitan i New York og La Scala i Milano.

– Det er en veldig vanskelig sjanger som uten tvil er den største utfordringen de har. Det ligger så langt borte fra det de gjør til vanlig, klassisk sang er en stilart som er helt annerledes. Man synger uten mikrofon, og bruker stemmen og kroppen på en helt annen måte, sier hun.

Det vanskeligste når hun coacher deltakerne er å lære dem overgangen fra måten de er vant til å synge på, brystklang, til hodeklangen som brukes i opera. Hun bruker også mange fysiske øvelser når hun lærer bort, som å putte fingre i munnen, å dra seg i ørene og lene seg inntil veggen.

– De kroppslige tingene er for å få tak i støttemuskulaturen. Det er for å få mer kraft og klang, sier hun.

– Once in a lifetime

Tidligere Vamp-vokalist Paul Hansen imponerte stort forrige uke med sin Eminem-tolkning da hiphop stod på plakaten. Dommer Mona B. Riise ble rørt til tårer, og hele dommerpanelet var enige i at det var blant kveldens beste opptredener. Selv var Paul overrasket over at hiphop var sjangeren han skulle få sine hittil beste tilbakemeldinger i.

– Det er helt fantastisk, en ubeskrivelig god følelse. Til nå har det gått i en berg-og-dalbane, så jeg trengte bra feedback nå. Det har helt klart gitt meg en boost, og at jeg nå får fortsette i Stjernekamp er helt surrealistisk, sa han til NRK.no.

Og den boosten blir nok god å ta med seg inn i denne ukens operautfordring, for Paul innrømmer at han er svært nervøs.

– Nå er jeg så sykt nervøs. Får jeg til dette, får jeg til alt. Å synge opera på riksdekkende TV, det er once in a lifetime, sier han.

Han har valgt å fremføre kanskje en av de mest kjente klassiske låtene som finnes, «O Sole Mio», mest kjent fremført av legendariske Luciano Pavarotti.

(Saken fortsetter etter videoen)

Paul Hansen øver seg på opera til denne ukens Stjernekamp

Paul Hansen var dommernes favoritt forrige uke, og nå skal han bryne seg på opera. Det gruer han seg til.

Livet blir komplett

Nora fikk også, bokstavelig talt, smake på de fysiske utfordringene til Solveig Kringlebotn da hun øvde inn sin arie «Che faro senza euridice» fra operaen Orfeo ed Euridice. Nå håper hun å lykkes med sin fremføring.

– Hvis jeg får til dette her, føler jeg nesten at livet mitt er komplett. Fordi det er så krevende, og det er så mye som skal til. Får jeg til det her, får jeg til alt. Dette er det jeg har helt klart gruet meg mest til, sier hun.

(Saken fortsetter etter videoen)

Nora Foss Al-Jabri får fysiske øvelser når hun øver til opera i Stjernekamp.

Nora får fysiske utfordringer av coach Solveig Kringlebotn.

Vil se operascener

Coach Kringlebotn er imponert over det hun har sett denne uka, og synes årets delatkere er minst like gode som de tidligere.

– Jeg synes det er veldig gøy å være coach, og jeg er imponert. Dette er artister som kan sitt fag. Det at de har gode stemmer gjør at de klarer å å tilnærme seg dette. De er kjempeflinke, det er mye de skal lære og kunne utenat på kort tid, sier hun.

Men opera er mer enn å bare stå rett opp og ned og synge. Opera er teater, spill, scener og kostymer. Det håper Kringlebotn hun får se lørdag kveld.

– Jeg ønsker mer regi på sangen, mer bevegelse, mer setting. Det skal foregå i en handling. Jeg håper at de klarer de, og jeg kommer til å berømme det. Også håper jeg de har tatt til seg alle tipsene fra timen, og at jeg kan se små scener fra operaer i stedet for at de står rett opp og ned og synger, sier hun.

  • Se Stjernekamp i kveld kl. 19.55 på NRK1

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober