Beyoncé overrasket alle da hun slapp sitt nyeste album, natt til 13. desember.
Det selvtitulerte albumet kom som lyn fra klar himmel for fansen, siden Beyoncé ikke valgte å bruke det betydelige promoteringsapparatet hun har tilgjengelig gjennom Sony-eide Columbia Records.
I én uke fra slippdatoen var sangerinnens femte album kun tilgjengelig for nedlastning i Itunes. Samtidig ble 30 sekunders smakebiter fra alle låtene lagt ut på Youtube.
Den noe overraskende promoteringsstrategien kan kun beskrives som en suksess, etter at sangerinnen solgte 820.000 plater allerede de første tre dagene.
«Beyoncé» ble nummer 1. i 104 land og kan skryte av å være den raskest selgende platen noensinne, på Itunes.
– Jeg ville ikke utgi musikken på vanlig måte. Det synes jeg er kjedelig. Når jeg gjør det sånn, føler jeg at jeg snakker direkte til fansen. Det er så mye som kan komme mellom musikk, kunstner og fans, sier hun i en pressemelding i følge Huffington Post.
- Les også: Beyoncé med overraskelse
- Les også: Plateanmeldelse: En het omfavnelse
Nekter å selge Beyoncé
Dette er godt nytt for Beyoncé, men i sfærer der fysiske formater fortsatt er det viktigste ble nyheten mottatt med forargelse.
Tidligere denne uken kom nyheten om at butikkjeden Target ikke vil selge den nye Beyoncé-plata.
Nå velger internettgiganten Amazon å gjøre det samme.Hvis man søker gjennom Amazon vil man kun finne mp3-versjonen av plata tilgjengelig for kjøp.
Et annet interessant aspekt er at Amazon på ingen måte reklamerer for plata, som i skrivende stund er den mest populære i verden.
Vuderer hevn mot Sony
Musikkmagasinet NME spekulerer i at dette er en hevnaksjon mot Sony Music, som bestemte at ingen fysisk forhandler fikk lov til å forhåndsselge albumet.
– Ifølge kilder vurderer Amazon nå represalier mot Sony Music Entertainment og Columbia, skriver NME.
Forhåndssalg av store utgivelser, som Beyoncé-slippet, har vist seg å være veldig lønnsomt for Amazon.
Internettbutikken har så langt ikke kommet med noen kommentar i denne saken.