Lørdag stengte Den Norske Opera & Ballett i Oslo både dørene og operataket for turister og andre besøkende på grunn av et privat luksusbryllup.
– Vil aldri la private overta bygget
Den Norske Opera & Ballett vil ikke ut med hvor mye brudeparet måtte betale for leie av operaen, men det var et betydelig beløp.
Hverken Nationaltheatret og Munch-museet i Oslo, eller Kilden Teater og Konserthus i Kristiansand vil la et privat bryllup komme i vegen for sitt kulturelle tilbud til folket.
– Vi har leid ut til konfirmasjoner, men kun i en liten del av bygget. Vi vil aldri la private overta bygget på en sånn måte at befolkningen ikke får tilgang til det som er deres bygg, sier fungerende direktør i Kilden, Kirsten Tungland til NRK.
– Kilden er folkets bygg og det er viktig at det er åpent for alle, sier hun.
– Skal først og fremst drive scenekunst
Heller ikke Nationaltheatret vil gjøre som Operaen.
– Nationaltheatret leier ikke ut til privatpersoner. Vi leier kun ut til arrangementer med stor samfunnsmessig betydning, for eksempel artistdugnader for jordskjelvofrene i Nepal i samarbeid med NRK, sier informasjonssjefen ved Nationaltheatret, Øystein Hygen Christensen.
– Ville dere leid ut lokalet til privatpersoner dersom det var utenfor spilleperiodene, for eksempel nå i sommerferien?
– Nei. Nationaltheatret skal først og fremst drive med scenekunst, og være et sted for samfunnsdebatt.
Må ikke redusere publikumstilbudet
Munch-museet er ikke interessert i å leie ut hele sin virksomhet til private.
– Vi kan arrangere bryllup uten at det går ut over publikumstilbudet, da vi har egne arenaer for den type arrangementer. Forutsetningen er at det ikke på noen måte reduserer tilbudet til publikum, sier Gitte Skilbres som er leder av Marked- og kommunikasjonsavdelingen på Munch-museet.
– For drøyt!
Professor ved BI, Anne-Britt Gran, som også er sekretær i Næringspolitisk råd for kulturell og kreativ næring, synes ikke en opera støttet av den norske stat skal brukes til private brylluper.
– Denne utleien er for drøy. Det angår ikke offentligheten. Det vil føre til at de med betydelig kapital kan bruke operaen til egen representasjon.
– Er det drøyt selv når man vet at Operaen sliter økonomisk?
– Det kan kanskje leses som en viss desperasjon, et rop om hjelp, at de er villige til å gå så langt for å skaffe seg egenfinansiering. Om de ikke klarer det på annet vis enn privat bryllupsutleie synes jeg det stiller spørsmål til om kravet til egeninntekter ved operaen er for høyt.
Det er planlagt bygging av et nytt Deichmanske bibliotek i Oslo. 40 prosent av bygget vil leies ut til andre aktører.