NRK Meny
Normal

Nekter å fortelle hvem som har laget «bærekraftig» Skavlan-kolleksjon

Jenny Skavlan har designet klær for kleskjeden Vero Moda, men konsernet nekter å si hvor de blir produsert.

Jenny Skavlan åpner sin Vero Moda-kolleksjon

Jenny Skavlan åpner sin Vero Moda-kolleksjon som markedsføres som bærekraftig.

Jenny Skavlan ønsket velkommen til lanseringen av sin kolleksjon for Vero Moda på Oslo City foran mange unge.

Fra plastflasker til stoff

Klærne i kolleksjonen er blant annet laget av resirkulert ull, resirkulert polyester og økologisk bomull. Kolleksjonen markedsføres som bærekraftig.

– Jeg har brukt resirkulert polyester som kommer fra plastflasker. Flaskene er hakket opp i mange små biter, som så gjøres om til lange tråder. Av det veves det stoff, sier Jenny Skavlan.

Hun har skrevet bøker om redesign, og sier at hun vil være med på å gjøre det lettere for folk å ta bærekraftige valg i de store kleskjedene.

– Bestseller er akterutseilt

MDG og Framtiden i våre hender mener denne kolleksjonen ikke kan kalles bærekraftig. Konsernet bak merket Vero Moda, danske Bestseller, nekter å offentliggjøre hvor og hvordan de produserer klærne sine.

Rasmus Hansson

Stortingsrepresentant for MDG, Rasmus Hansson, kritisk til Bestseller.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Bestsellerkonsernet er akterutseilt, kundene har selvsagt krav på denne typen informasjon, mener Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for MDG.

Han roser Jenny Skavlan for sitt engasjement for gjenbruk og miljøvern, men mener at konsernet bak må være åpen om hvem som produserer klærne, hvordan de produseres, og hva slags forhold arbeiderne lever under, for å kalle seg bærekraftig.

– Vi vet at mange klesarbeidere lever under elendige forhold. De har knapt lønn, husene de jobber i holder på å ramle sammen og det er mye farlige kjemikalier i forbindelse med farging, sier Hansson.

MDG har sammen med Senterpartiet og KrF fått flertall i Stortinget for å be regjeringen om å utrede en etikkinformasjonslov for forbrukerne.

Sindre Stranden Tollefsen

Kommunikasjonssjef i Framtiden i våre hender, Sindre Stranden Tollefsen, vil ha åpenhet fra kleskjedene.

Foto: Kirkens Nødhjelp

Framtiden i våre hender langer også ut mot kolleksjonen.

– Det er tre kleskjeder som dominerer i Norge. H&M, Varner-Gruppen og Bestseller, og nå er det kun Bestseller som ikke viser åpenhet om produksjonen, sier
Sindre Stranden Tollefsen, kommunikasjonssjef i Framtiden i våre hender.

Konkurransehensyn avgjør

– Vi har ikke gått ut med hvilke fabrikker som produserer for oss av konkurransehensyn, sier Mogens Werge, kommunikasjonsdirektør i Bestseller.

Han sier de heller vektlegger å informere om hva de gjør, når de finner problemer i fabrikkene. Han innrømmer at det gjør de. De kontrollerer forholdene til arbeiderne på fabrikkene ved å være til stede selv på fabrikkene, og de har lokale kontrollører til stede.

– Dette blir jo som bukken og havresekken, de slipper ikke til eksterne kontrollører på fabrikkene. Det holder ikke å vise til egne rutiner, mener Tollefsen.

http://www.framtiden.no/gronne-tips/klar/velg-merkene-som-har-apne-fabrikklister.html

Godt informert

Jenny Skavlan sier hun ikke uttaler seg på vegne av Vero Moda eller Bestseller, men hun har fått garantier.

– Jeg er godt informert og vet hvor ting kommer fra. Jeg har fått gode garantier for at det forsvarlig produksjon i alle ledd, og at de holder de bærekraftige løftene vi gir, avslutter Skavlan.