Alt om nedlasting og fildeling!
Nå lanserer nemlig Napster.com en ny tjeneste for å styrke konkurransen med den ledende nettbutikken for musikk – Apples iTunes. Napster tilbyr brukerne å høre på låter gratis fem ganger, før de eventuelt må kjøpe og laste de ned, melder nyhetsbyrået Reuters.
Lange forhandlinger
Den nye tjenesten er basert på annonseinntekter, og lanseres etter lange forhandlinger mellom Napster og de store plateselskapene. Inntektene må fildelingstjenesten dele med plateselskapene.
Innbakt i tjenesten finnes også en tjeneste for å tipse andre brukere om låtene med direkte lenker der man kan lytte.
Økt trafikk og annonseinntekter
- Vi har bygget nye Napster.com som en åpen plattform, sier Napster-sjef Chris Gorog i et intervju, og sier også at han regner med at den nye tjenesten vil skape økt trafikk og annonseinntekter for firmaet.
I tilegg håper han at ryktet om god musikk på denne måten vil spre seg ennå fortere, og at salget av nedlastbar musikk også vil øke som et resultat av dette.
- Ikke vanskelig å selge
- Jeg tror ikke gratis musikk er vanskelig å selge, sier Gorog videre.
Napster er i dag den nest største nettbutikken for nedlasting av musikk i USA, etter iTunes Music Store som har om lag 70 prosent av markedet.
Napster har 600.000 abonnenter og tilbyr blant annet ubegrensa musikklytting for 9.95 dollar, eller 14,95 dollar for å laste låtene over på en mp3-spiller. Disse filene er imidlertid ikke kompatible med Apples iPod.