Hopp til innhold

Naken angst

Blekens nådeløse selvportretter er noe av det beste han så langt har gjort.

Håkon Bleken

BLEKEN: Ikke alt taper seg med alderen, som kunstner blir Bleken bare bedre og bedre, skriver NRKs anmelder.

Foto: Galleri Brandstrup

Anmeldelse

Kroppslig forfall og død er temaer som dominerer i Håkon Blekens nye malerier. Utstillingen som frem til 3. mai kan sees på Galleri Brandstrup i Oslo, viser at ikke alt taper seg med alderen, som kunstner blir Bleken bare bedre og bedre.

Skånselløse selvstudier

Håkon Bleken

AVISFRAGMENTER: Håkon Blekens 'Nyheter etter stormen'.

Foto: Galleri Brandstrup

Det første som møter oss ved inngangen til galleriet er en rekke høye, smale oljemalerier. Dette er skånselløse selvstudier som viser sårbarheten i det å eldes, og den nakne angsten for det som snart skal komme; For døden selv lurer under overflaten i disse bildene, det er hodeskallen vi ser når vi ser den gamles innsunkne kinn, mørke øyehuler, og huden som ligger stramt omkring kraniet, som en hanske omkring en stor, benet hånd. Oldingen bærer med seg døden gjennom sin fremtoning som en dyster påminnelse.

Malerisk absolutt gehør

Bildene er skremmende og heslige, men også besettende vakre. Som alltid er Blekens malerier preget av en komposisjonell formstyrke, og et koloristisk absolutt gehør. Sinoberrødt mot skinnende gressgrønt, oker mot dyp himmelblått, det er som musikalske komposisjoner med mørke truende underklanger.

Kler seg naken

I denne utstillingen kler Håkon Bleken seg naken, både i overført betydning, men også rent faktisk. I et stort maleri ser vi kunstneren uten klær i et bart rom, i bakgrunnen ligger en praktfull medalje, antakelig St. Olavs kommandørorden, vi ser også en stilisert skulpturbyste av kunstneren.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Håkon Bleken

STERK OPPLEVELSE: Kunstanmelder Mona Pahle Bjerke lar seg imponere at Håkon Blekens nye utstilling.

Foto: Galleri Brandstrup

Sosial bytteverdi

Jeg opplever dette som en tematisering av hvordan vi har en tendens til å bygge vår selvforståelse på ytre ting, vi ser oss selv uløselig knyttet til våre roller, som herkomst, utdannelse, jobb, formuesforhold, berømmelse osv. Vi er konstituert av alt det som utgjør vår sosiale bytteverdi. Vi pakker oss inn i disse rollene som i en veldig kappe. Det er denne kappen Bleken her tar av seg. Han skreller vekk byster og priser og står naken og alene foran oss.

Et slør blir dratt til side

Men Bleken lager ikke bare malerier, han lager også collager, I kombinasjonsarbeidet "Nyheter etter stormen" har han bygget opp et kubistisk nettverk av avisfragmenter, som han senere har malt over med halvgjennomsiktige penselstrøk. I det venstre hjørnet av dette store halvabstrakte bilde skjer det noe spesielt, det er som om et slør blir dratt til side, og vi ser inn i noe bakenforliggende; et lite måneskinnslandskap som ser ut som om det kunne være malt av romantikeren Peder Balke. Det kalde måneskinnet speiles i en blank havflate, og et ensomt fyr kaster sitt gule lys ut i natten.

Nattvesen eller gammel mann som leser avisen?

Men dette er ikke det eneste figurative elementet i det store collagemaleriet, hvis man ser lenge nok på flimret av avisutklipp, ser man også omrisset av noe som likner en kappekledd mannsskikkelse. Den høye pannen, de dype øyehulene gir skikkelsen noe dødningaktig og skremmende. Men så får vi øye på hånden som holder en avis, og brått fremstår ikke lenger skikkelsen som noe nattvesen, men bare som en gammel mann som leser avisen.

Sterk opplevelse

Utstillingen er en sterk opplevelse. Disse nye selvportrettstudiene er noe av det aller beste jeg har sett fra Bleken så langt, og jeg sier ”så langt” for jeg er helt sikker på at han har mye mer på lager.

Torsdag åpnet Håkon Bleken en ny utstilling på Tjuvholmen i Oslo.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.