Hopp til innhold

Disney+ vil vurdere å vise norskprodusert innhold

– Vi er selvfølgelig oppmerksom på norsk og nordisk innhold, sier Norden-sjef for underholdningsgigantens nye strømmetjeneste.

Norden-sjef Hans Van Rijn under presentasjonen av Disney sin nye strømmetjeneste. Selskapet eier også rettighetene til å kunne vise The Simpsons.

Norden-sjef Hans Van Rijn under presentasjonen av Disney sin nye strømmetjeneste. Selskapet eier også rettighetene til å kunne vise «The Simpsons».

Foto: Lasse Lagoni / Lasse Lagoni

Fra i dag øker konkurransen i det norske film og TV-markedet ytterligere, når verdens største underholdningsselskap åpner sin nye strømmetjeneste Disney+ for nordiske brukere.

Strømmetjenesten fra Disney har vært tilgjengelig i USA og andre deler av verden siden november i fjor og har på den tiden fått over 60 millioner abonnenter.

Til sammenligning har Netflix, som har strømmet innhold i 13 år, litt over 180 millioner brukere.

I tillegg til sine klassiske filmer og serier eier også Disney rettighetene til noen av verdens aller største underholdningsfranchiser som Marvel-serien, Star Wars-universet, animasjonsfilm-katalogen til Pixar, alle sesongene med «The Simpsons» – i tillegg har de rettighetene til National Geographic.

Disney sin svakhet

– Men Disneys styrke er også deres svakhet, påpeker redaktør for bransjenettstedet Kampanje, Knut Kristian Hauger.

Knut Kristian Hauger, ansvarlig redaktør i Kampanje

Knut Kristian Hauger er ansvarlig redaktør for Kampanje.

Foto: Eivor Eriksen

– De mangler den bredden strømmetjenester som Netflix og HBO har med sine dramaserier, eller NRK og TV 2 med sine kritikerroste krimserier, sier han.

Det er sjef for Disney+ i Norden, Hans van Rijn, ikke enig i.

– Nei, dette er ikke bare en tjeneste for familier. Vi er mer enn det, sier han til NRK.

Han trekker blant annet frem den kritikerroste tv-serien «The Mandalorian».

Norsk innhold

Van Rijn forteller at tjenesten vil bruke en god stund til å la brukerne bli kjent med det innholdet de allerede har, før de tilbyr mye nytt.

Men han sier at de etter hvert også kan vurdere å vise og lage nordisk-produsert innhold, slik Netflix og HBO har gjort med for eksempel «Beforeigners» og «Ragnarok».

Hildri Gulliksen, redaktør for NRK Super

Hildri Gulliksen i NRK Super er spent, men ikke stresset over Disney+ sitt inntog i Norge.

Foto: Anne Liv Ekroll / Anne Liv Ekroll, NRK

– Vi er selvfølgelig oppmerksom på norsk og nordisk innhold, fordi det har høy kvalitet. Vi kommer til å følge med på om det er noe som er relevant for vår tjeneste og vurdere det underveis, sier han.

NRK Super er største konkurrent

Både Knut Kristian Hauger i Kampanje og Hans van Rijn trekker frem NRK som en stor konkurrent til Disney+, siden de begge tilbyr mye innhold til barn og unge.

Programredaktør i NRK Super, Hildri Gulliksen, sier de har forberedt seg på konkurransen som nå kommer – men at de ikke er bekymret.

– Vi skal bare forsøke å gjøre det som er vår oppgave som allmennkringkaster enda bedre. Dessuten er det ikke noe nytt for oss med internasjonal konkurranse, der er allerede YouTube og Netflix godt etablert, sier hun.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober