Dagens Næringsliv skriver at Facebooks nye annonsesystem fører til at brukerne kan bli brukt i reklamekampanjer.
Oslo Arbeiderparti har vært tidlig ute med å bruke det nye systemet som Facebook kaller ”Sponsored Stories”. Og flere politiske partier vil etter all sannsynlighet henge seg på og benytte seg av denne annonseringsformen mot kommunevalget til høsten.
For når Facebook-brukerne klikker ’liker’ på en side, blir dette omgjort til en annonse der formålet er å ha et mer personlig preg enn vanlig.
Facebook støtter seg til tanken om at venner er de mest troverdige avsenderne og dermed vil en slik markedsføringsstrategi være mye mer effektiv enn vanlige annonser fra en fremmed avsender.
- Les også: Tvillinger prøver seg igjen mot Facebook
- Les også: Facebook-bruken flater ut
– Systemet er problematisk
Så om man trykker ’liker’ på et produkt eller en persons side, kan resultatet bli at man blir en del av et reklamefremstøt. Tor W. Andreassen er professor i markedsføring og har spesialisert seg på sosiale medier. Han mener at annonseringssystemet kan være problematisk.
– Jeg mener at Facebook opererer i en gråsone av hva som er tillatt. Konsekvensen av den ”sosiale reklamen” er at folk må være enda mer påpasselige med hva de gjør på Facebook.
– De som ikke forstår hvordan denne formen for reklamen fungerer kan jo raskt bli satt i sammenheng med et produkt de på ingen måte vil stå innefor, sier han til NRK.no.
- Les også: Får 140.000 etter Facebook-fadese
Ute etter spesielle grupper
Andreassen tror Facebook vil prøve å gjøre en ekstra innsats for å nå grupper som kan ha stor påvirkningskraft, som for eksempel journalister.
Facebook har blitt et naturlig verktøy for journalister og brukes mye til research og nyhetsovervåkning. Så om Facebook prøver å oppnå økt på virkningskraft ved å legge seg mot spesielle grupper, tror Andreassen at annonseinntektene kan bli dyrekjøpt.
– I ytterste konsekvens kan dette slå tilbake på Facebook. Hvis brukerne begynner å føle at de blir misbrukt, kan tilliten forsvinne. Uten fornøyde brukere har Facebook ingenting å tilby, så hvis de er i ferd med å selge seg for 30 sølvpenger, kan det komme til å ramme dem hardt senere.