NRK Meny
Normal

Nå betaler én million

Spotify er nå den raskest voksende abonnementstjenesten for musikk i verden, men har fortsatt et stykke å gå før norsk platebransje er helt fornøyd.

Spotify

Spotify har passert én million betalende brukere.

Foto: Colourbox/NRK

Daniel Ek, Spotify

Daniel Ek i Spotify er stolt over Spotifys millionmilepæl.

Foto: Spotify

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Spotify har nådd milepælen én million betalende brukere av sin streamingtjeneste.

- Stolthet og glede

- Det er med en følelse av stolthet og glede at vi kan annonsere en ny milepæl, med å ha ønsket velkommen vår betalende bruker nummer én million, skriver Daniel Ek i Spotify i et innlegg på Spotify sin blogg.

Spotify har hatt en del innkjøringsproblemer i forhold til norsk platebransje, der enkelte aktører mente at gratisdelen av tjenesten var problematisk. Blant annet valgte selskapet daWorks å trekke sitt repertoar ut, fordi de mente tjenesten ikke ga tilbake nok penger til deres artister.

I februar bestemte de seg imidlertid for å relansere repertoaret på Spotify, med basis i en nye fremforhandlet avtale som ga et garantert minimumsverderlag.

- Ikke overrasket

Jørn Dalchow, daglig leder i det norske plateselskapet daWorks

Jørn Dalchow, daglig leder i det norske plateselskapet daWorks, mener det fortsatt er et stykke igjen til streamingtjenester er økonomisk bærekraftige.

Foto: daWorks

- Vi har sett denne uviklingen noe tid, så er ikke overrasket over at de når denne milepælen. Det er veldig gledelig, men husk at dette er betalende brukere totalt for tjenesten i alle de land de opererer, sier daglig leder i daWorks Jørn Dalchow, som mener tjenesten fortsatt har en lang vei å gå.

- Vi er fortsatt et langt stykke fra å nå den kritiske massen av betalende brukere i Norge for streamingtjenester til at innspillinger skal kunne bli økonomisk bærekraftige. Da må vi mest trolig opp et sted mellom 1 og 1,5 million betalende brukere i Norge for de forskjellige streamingtjenestene som Wimp, Spotify og nye som vil komme til i 2011.

Han tror en lansering av en streamingtjeneste fra Apples iTunes vil forandre markedet mye.

- Må nå de over 45

- Den samme betydning vil store bundle-avtaler av den typen Wimp har inngått med Canal Digital ha. Dette vil bringe denne musikkdistribusjonsformen ut til en bredere målgruppe. I dag er brukerne hovedsaklig unge mennesker. Nå må de over 45 også inkluderes, mener han.

Da daWorks inngikk en ny avtale med Spotify ble de lovet en økt satsing på norske artister, men ennå usikre på hvordan dette vil fortone seg.

Les også:

- Det er litt for tidlig å si. Dialogen med Spotify skal intensiveres, noe vi allerede er i gang med. Norskandelen hos Spotify er alt for lav nå og dette må Spotify og bransjen jobbe sammen med å få opp.

- I profileringen av norsk musikk har Spotify et stykke igjen. Her konkurrerer de med Wimp, så vi kan ikke si vi er fornøyd før de er minst like flinke som Wimp på norsk musikkprofilering, mener Dalchow.

Viktig med gratistjeneste

Men at gratisutgaven av Spotify, der brukerne får høre musikken mot å bli avbrutt av reklame innimellom, mener tjenesten sjøl er svært viktig.

- Vi mener disse tallene – som gjør Spotify til den raskest voksende abonnementstjenesten for musikk i verden, viser stort potensial, både for gratisversjonen og tjenesten generelt, sier Jim Butcher i Spotify til NRK.

- Vi kan trygt slå fast at uten å gi alle tilgang til musikken gratis, hadde det tatt mye lengre tid å nå denne milepælen, sier han videre.

At det har vært lite å hente for enkeltartistene i Spotify-systemet mener han vil bedre seg framover.

- Betalingen til artistene vil fortsette å vokse ettersom vi øker i oppslutning. Vi betaler allerede ut mesteparten av det vi tjener til artister gjennom deres selskaper. Bare sist år betalte vi ut over 45 millioner Euro (drøyt 350 millioner kroner) til rettighetshavere.

Økning også for Wimp

Kristin Breivik Eldnes

Kristin Castillo Eldnes i Aspiro forteller at også norske Wimp stadig vokser seg større.

Spotify hevder også at de ifølge offisielle tall fra Ifpi er den største digitale forhandler av musikk både i Norge og Sverige, og den neste største i Europa, bare slått av iTunes.

Aspiro, som sammen med Telenor står bak den norske «lillebroren» Wimp, har begynt å rapportere antall brukere i sine kvartalsrapporter.

- Per siste desember hadde vi 100.000 betalende brukere i våre tre markeder, Norge, Danmark og Portugal. Norge ble lansert i februar 2010, Danmark i april og Portugal i november, forteller Kristin Castillo Eldnes i Aspiro.

- Vi opplever sterk vekst på alle våre eksisterende markeder og har også lansert i Sverige nå nettopp.