NRK Meny
Normal

Myter i dataspill

- Det er viktig å se på det eventyrlige i verden vår, sier spillutvikler Ragnar Tørnquist. Han skriver dataspillhistorier som er gjennomsyret av gamle myter og fortellinger som har bestått tidens tann. For det er dette spillerene vil ha.

Bilde fra dataspillet Drømmefall

Hør Kurer 147: Myter i dataspill

Lara Croft ser på oss alvorlig og sier: ”Jeg vet om en legende, så usannsynlig at de fleste betrakter den som fantasi. Shangri-La. Det mest fantastiske sted på jord. Og jeg vet hvor det er”.

Det superhelten Lara Croft fra dataspillet Tomb Raider har funnet, er stedet vi trodde var borte fra den virkelige verden. En by, et folk, en kultur preget av velstand, fred og opplysning. En myte lik en fristende, forbudt frukt, knasket på av kunstnere, eventyrlystne, forfattere, journalister og spillutviklere.

Shangri-la

Kurer følger myten om Tibet i dataspill; en myte som satte seg i folks bevissthet i Vesten allerede fra slutten av 1700-tallet da Tibet ble stengt for omgivelsene.

Gjennom hele 1800-tallet ble det nærmest uutholdelig for russere og engelskmenn og ikke å vite hva som fantes på den andre siden av fjellene på et flere tusen meter høyt platå. Derfor ble dette fantasistedet utviklet – og derfor dukker det opp i dataspill i dag.

Programleder for denne utgaven av Kurer er Kjetil Bjørgan.