NRK Meny
Normal

Tar opp kampen mot iTunes

Musikkfellesskapet MySpace har inngått en samarbeidsavtale med tre av de største plateselskapene om å selge musikk over nettet.

MySpace

MySpace har inngått avtaler med selskapene Universal, Sony BMG og Warner om å begynne å selge musikk over nettet.

Foto: NICHOLAS KAMM / AFP

Chris DeWolfe og Tom Anderson grunnla nettstedet MySpace.

Chris DeWolfe og Tom Anderson grunnla nettstedet MySpace. I går ble det offentliggjort at MySpace Music har avtaler med tre av de største plateselskapene, og akter å ta opp kampen mot iTunes om salg av musikk på nett.

Foto: PHIL MCCARTEN / AP

Nett-tv: MySpace tar opp kampen mot iTunes

- MySpace Music skal integrere verdens største musikkcommunity med en musikkatalog fra verdens største plateselskap, sier MySpace-sjef Chris DeWolfe, som også var med på å grunnlegge nettstedet, til TT Spektra.

Ryktene har lenge gått, men torsdag ble det bekreftet at MySpace har inngått avtaler med selskapene Universal, Sony BMG og Warner om å begynne å selge musikk over nettet.

På denne måten ønsker de å ta opp kampen mot iTunes.

- Historisk

- Det her er et historisk samarbeid, noe lignende har aldri vært gjort før, sa De Wolfe under en telefonpressekonferanse der også operativ sjef for MySpace, Amit Kapur, deltok.

Det unike skal ligge i et helhetsgrep. MySpace Music skal ikke bare tilby salg av musikk, men også dra nytte av den store mengden med artistsider - fem millioner - som i dag finnes på nettstedet og det faktum at MySpace allerede i dag har 30 millioner registrerte brukere.

MySpace skal bli et «oppdagelsesforum» er planene for den nye 360-graders musikkplattformen med tre hovedelementer: En hovedside for MySpace Music, artistenes profilsider, og komponenter som eksisterer også på brukernes profilsider.

Uten kopisperre

Musikken vil bli solgt uten kopibeskyttelse, noe som gjør at den skal kunne spilles på alle typer av MP3-spillere ? noe som ifølge TT Spektra ikke alltid er tilfelle med musikk kjøpt fra for eksempel dagens markedsleder iTunes.

- Vi tror at dette er rette veien å gå. Kopibeskyttelse er ikke fremtiden, sier Amit Kapur.

Det skal også bli mulig å laste ned musikk til mobiltelefoner, samt å lytte gratis til annonsefinansiert musikk som streames direkte fra nettstedet.

For plateselskapenes artister vil opprettelsen av MySpace Music gi dem muligheten til å tilby fansen digital nedlasting samt ringetoner, SMS og wallpapers, alt direkte fra de forskjellige artistprofilene.

I tillegg til dette vil artister og band kunne utvikle MySpace opplevelsen utover vanlig promoarbeid. Artister på MySpace får selv utbytte av den kommersialiserte modellen av siden, der de ikke bare kan selge nedlastinger av låtene sine, men også varer som T-skjorter og konsertbilletter.

Fortsatt åpent

Mange spørsmål må fremdeles avklares. Noen konkret tidsplan for når butikkdelen av MySpace åpner her på berget ble ikke gitt under telefonpressekonferansen. Beskjeden var «i løpet av de kommende månedene», med start i USA og deretter suksessivt på de ulike markedene til MySpace.

Når det gjelder prisnivå, var svaret «konkurransedyktig», og DeWolfe og Kapur ville ikke ut med om musikken skal kunne abonneres på eller bare kjøpes stykkevis.

Det fjerde store plateselskapet, EMI, har man foreløpig ingen avtale klar med. Det føres diskusjoner også med mindre uavhengige plateselskap.